EU wil minder CO2 auto’s

Autofabrikanten moeten verplicht worden om hun nieuwe modellen minder van het broeikasgas CO2 te laten uitstoten. Dat heeft Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) gisteren via zijn woordvoerster laten weten. Tot nu toe geldt die verplichting nog niet.

Dimas reageert hiermee op de tegenvallende resultaten die de auto-industrie boekt bij het verminderen van de CO2-uitstoot door hun auto’s. Vorige week bleek uit onderzoek van de federatie Transport & Environment dat driekwart van de 20 meest verkochte automerken in Europa het doel niet haalt voor het verminderen van de CO2-uitstoot.

De auto-industrie heeft zich tot (vrijwillig) doel gesteld om de uitstoot in 2008 terug te brengen tot 140 gram CO2 per kilometer, een reductie van 25 procent ten opzichte van 1995. Uit het onderzoek van Transport & Environment bleek Nissan het verst achter te liggen om dat doel te halen, gevolgd door Suzuki, Mazda, Audi, Volvo, BMW en Volkswagen. De fabrikanten die het doel waarschijnlijk wel halen zijn Fiat, Citroen, Renault, Ford en Peugeot.

„Het rapport duidt erop dat de vrijwillige afspraken niet opleveren wat we verwachtten”, aldus de woordvoerster van eurocommissaris Dimas. Hij gaat de komende maanden pleiten voor een wettelijke limiet op de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) door auto’s.

Europarlementariër Dorette Corbey (PvdA), schrijfster van een rapport over CO2-uitstoot door auto's, hoopt dat de verplichtingen snel ingaan. „Dat zal een flinke zet geven aan de nodige verbeteringen. Technisch is het goed mogelijk om een liter op dertig kilometer te rijden”, zegt Corbey.

Ze pleit voor een norm van 120 gram CO2 per kilometer in 2008, in plaats van het huidige doel van 140 gram. De limieten moeten gaan gelden per auto, afhankelijk van het gewicht. Verlaging van de belasting op lichte auto’s zou de gemiddelde CO2-uitstoot in de EU ook helpen verminderen, verwacht Corbey.

Koolstofdioxide geldt als belangrijke oorzaak van de huidige opwarming van de aarde. De transportsector is verantwoordelijk voor 14 procent van alle uitstoot van broeikasgassen. Industrie en landbouw hebben eenzelfde aandeel. Het grootste aandeel hebben de elektriciteitscentrales, met 24 procent.