Reuzenschoen komt er aan

‘Giga-verwend’ zijn we, wat onze schoenen betreft.

Het kan niet gek, niet luxueus en niet hoog genoeg.

„Victoria Beckham, gekleed in hotpants van Chanel, bezwijkt na misstap op torenhoge Gucci’s onder gewicht van Chloé-tas met loodzwaar hangslot.”

Dit fictieve bericht zou zomaar de kranten kunnen halen. In Japan zijn schoenenongelukken met dodelijke afloop al jaren een bekend fenomeen. En misschien gaat we hier ook die kant op. Want de nieuwe wet in modeland luidt: hoe kleiner de kleren, hoe groter de accessoires. Het levert komische plaatjes op van fragiele modellen in kleertjes maatje XXS op torenhoge schoenen en behangen met enorme tassen.

De tas, al jaren de vette melkkoe van elk designerlabel, krijgt binnenkort concurrentie. Schoenen zijn hard op weg de nieuwe tassen te worden. En wie weet wordt de wandelstok dan de volgende must-have: een sierlijk stokje zou geen overdreven luxe zijn geweest voor de modellen die onlangs in Parijs op absurd hoge, fantasierijke schoenen de zomermode voor 2007 toonden.

Geen modeshow was deze herfst compleet zonder extravagante schoenen. Of de verwende modetoeschouwers wilden of niet, hun ogen bleven haken aan schoenen als sculpturen van Christian Lacroix of die gouden Louis Vuittonnetjes met opengewerkte sleehakken als juwelen.

Tijdens de Yves Saint Laurent show leidden schoenen zelfs meer af dan waarschijnlijk de bedoeling was. Want hoe zagen de kleren er bij Yves Saint Laurent uit? Piet Paris, mode-illustrator van De Telegraaf, kan het niet navertellen. De tekenaar hield bij elke opkomst van een model zijn hart vast, zegt hij. „Ik durfde niet meer te kijken.” Het was niet zo’n slim idee modellen op superhoge stilettohakken mét plateaus over een bed van paarse viooltjes te sturen. Toch bleven alle meiden overeind.

Anders ging het bij Vivienne Westwood, waar een ongelukkig model twee keer vol onderuit ging dankzij haar wankele slippers. Net als Naomi Campbell, die tijdens een Westwood-show ooit giebelend een smak maakte van haar steile platforms. Als je neergaat, ga dan lachend.

Tot zover de catwalk-capriolen. Wil de praktisch ingestelde Nederlandse vrouw ook zin de extreme schoenenmode te dragen? Schoenen worden behalve steeds luxueuzer en creatiever – Jean Paul Gaultier plaatste een naaldhak onder de klassieke Converse sneaker – ook angstaanjagend hoog. Je kunt geen modeblad openslaan of ze staan erin: de logge, haast orthopedische Balenciaga’s met vensterbankhoge platformzolen die zijn ingelegd met notenhout, de vrouwelijke Gucci-pump met metalen platform.

Voor de Gucci-pump hoeven we niet naar Parijs: bij Paul Warmer in de Amsterdamse Leidsestraat is hij te koop. Er zijn dus vrouwen die durven. „Ja”, zegt inkoopster René Warmer stellig. „Al zijn het natuurlijk schoenen voor erbij. Niemand loopt dagen achter elkaar op een gouden schoen.” Maar dan nog: een paar jaar geleden had niemand zich hier toch mee op straat gewaagd? „Op schoenengebied zijn we giga verwend geraakt”, zegt Warmer. „De klok is niet meer terug te draaien.”

Dat we opeens trek krijgen in overdreven hoog schoeisel met platforms en sleehakken, komt volgens Warmer door het veranderde modebeeld. „Plateaus staan leuk bij de nieuwe smalle jeans en leggings.” Ook de trend van ultraplatte ballerina’s zet volgend jaar door, maar een tussenhak, dat kan absoluut niet, volgens Warmer. „De extremen bepalen het modebeeld.”

Warmer is net terug uit Parijs, waar ze sandalen van Balenciaga inkocht. „Uit de pré-collectie, in december staan we al in de winkel. De meeste labels brengen drie collecties per seizoen: een pré-, een hoofd- en een showcollectie. De showcollectie bevat de opvallendste schoenen, de schoenen die de pers halen. Die kopen we speciaal in voor het kleine groepje dat ze graag wil hebben.”

De showschoenen zijn maar heel kort in de winkel verkrijgbaar. Rennen dus.