Pats-boem-Ráák

Escober: Chaos. Rothschild & Bach, 319 blz. .€ 18,95

‘Vier dagen later vertrok ik, op de achterbank van een politieauto. De colporteur die ik had aangezien voor een Servische soldaat verdween in tegenovergestelde richting in een ambulance. De dozen stonden nog in de hal.’

Zo pats-boem breekt de romance af tussen Alex Fisher en ‘zijn’ Helen, bij wie hij net was ingetrokken. Zo pats-boem is het hele boek overigens. Chaos heet het en de auteur is een duo dat zich Escober noemt.

In Chaos doet Fisher verslag van het laatste halfjaar van zijn gewelddadige leven. Het is een boeiend en schrijnend verslag, maar juist in die vertelpositie schuilt het grote probleem van Chaos: een verteller die zijn eigen levenseinde meedeelt. In de magisch-realistische traditie kan dat, maar in de hard-realistische kerk is het een onvergeeflijke vloek.

Fisher heeft als Bosnië-veteraan een trauma dat hem tot een gevaar voor zijn omgeving maakt. Ontsnappen blijkt onmogelijk, herbeleven onontkoombaar. Fisher vlucht uit de gewone maatschappij en raakt ongewild betrokken in misdadige drugspraktijken die gepaard gaan met fysiek geweld, wapengekletter, ruige seks, smerige deals en wederzijdse loyaliteitsarmoede. Veel pats-boem, inderdaad, dik 300 bladzijden lang.

Escober bestaat uit hondenfotografe annex thrillerschrijfster Esther Verhoef en haar man Berry. Het duo grijpt terug op de stijl van de testosteronthrillers Onrust en Onder druk die La Verhoef de Diamanten Kogel 2005 (voor Onder druk) bezorgden en twee nominaties voor de Gouden Strop. Ook die actiethrillers waren hard, goed gedoseerd en gebaseerd op degelijk feitenmateriaal.

Onder het motto ‘Welcome to the other side’ schreef Verhoef vervolgens een pure oestrogeenthriller – Rendez-vous – die het bij het grote (dames)publiek goed deed, maar bij de critici op onbegrip stuitte. En nu is de oude Verhoef terug onder een nieuwe naam. Escober publiceert bij uitgeverij Rothschild & Bach, nadat Verhoefs eerdere thrillers verschenen bij Karakter en Anthos. Vier boeken bij drie uitgevers – dat belooft ook op zakelijk terrein nog heel wat pats-boem.

Chaos is geen diepgravend boek, de emoties zijn rauw en doorgaans primitief, maar de psychologie is zuiver. Het is ook allerminst geschreven in een verfijnde stijl, maar wel in een doeltreffende, meeslepende. Het is een grof soldatenboek in de traditie van Andy McNab. En het heeft een strakker, beter in de hand gehouden verhaal dan Verhoefs eerdere actiewerk, dat zich her en der verloor in duisterheid. Voor wie het aandurft, bevat Chaos datgene waaraan het veel thrillers ontbreekt: spanning.