Duur doen

Het andere, stinkend rijke gezicht van Brazilië, het meest exclusieve winkelparadijs voor de happy few, heet Daslu. Het begon vijftig jaar geleden als een winkeltje voor rijke vrouwen in een garage, en verhuisde vorig jaar naar een enorm pand in het 18 miljoen inwoners tellende São Paulo.

Binnen is het lekker koel, en zo chic dat je vanzelf op je tenen gaat lopen. De verkoopsters, de vrouwen met witte schorten die de orde in de schappen bewaren, de clientèle, iedereen is even mooi.

Je kunt hier alles kopen, als het maar duur is: lekkere luchtjes, Volvo’s, een appartement in Miami, of een Panerai herenhorloge voor 3.090 dollar. Voor de man met de kleine beurs zijn er bij Cartier geinige porceleinen eierdopjes voor 135 dollar. Per stuk.

Als man moet je oppassen dat je niet het exclusieve vrouwengedeelte binnenloopt. Dan wordt er toch hard gegild! De klanten schijnen de kleding na het passen gewoon van zich af te laten glijden, om dan naakt in de schappen te bladeren.

Niet iedereen vindt het gepast om in een land waar 60 miljoen mensen van minder dan 1 dollar per dag moeten rondkomen, te winkelen in Daslu. Ik zat laatst in de auto met de modebewuste oud-burgemeester van São Paulo, Marta Suplicy. Toen we langs Daslu reden begon ze te watertanden.

,,Ik ben er nog nooit geweest’’, onthulde de vrouw die een voorname positie heeft in de linkse partij van president Lula. ,,Ik zou héél graag gaan. Maar dan staat er morgen in de krant dat Marta geld verbrast in een foute tent.’’

Marcel Haenen