Weinig seks, wel veel humor

De tekst is plat: niet één verrassend inzicht over beginnende relaties.

Maar De Mol en Van Houten zijn ontroerend liefdespaar.

Birgit Schuurman speelt een jonge single in Sexual Perversity, net als Jelka van Houten, Gijs Naber en Johnny de Mol. Foto Leo van Velzen Birgit Schuurman Baarn, 12-10-06. Beeld uit de voorstelling "Sexuel Perversity" van David Mamet, regie Marcus Azzini. Met Birgit Schuurman, Jelka van Houten, Gijs Naber en Johnny de Mol. Premiere 27 Okt. Foto Leo van Velzen Velzen, Leo van

Voor de beloofde seksuele perversiteiten hoeft u niet te gaan, want die komen alleen in het eerste kwartier een klein beetje aan bod. Sexual Perversity (1974) van David Mamet gaat over jonge singles die uitgaan en daten. Om het spannend te houden verzinnen ze allerlei seksuele variaties, zoals seks hebben in een brandende kamer, een beetje sm en een single-avondje bezoeken verkleed als Maja de Bij, Batman of een broodje hotdog. Al snel verandert het stuk echter in een gewone relatiekomedie.

Producent Rick Engelkes brengt amusementstoneel voor een groot publiek, met acteursstukken uit Engeland of de Verenigde Staten, en in de hoofdrollen mooie mensen die bekend zijn van film of televisie, om jongeren naar het theater te lokken. Vandaar dit keer ook de samenwerking dit met MTV. Regisseur Marcus Azzini heeft optimaal gewoekerd met de beperkte mogelijkheden van zijn spelers. Drie van de vier hebben nauwelijks ervaring of scholing op toneelgebied, dus laat hij ze ongeveer zichzelf spelen, en maakt veel gebruikt van hun eigen inbreng – gezellig samen pophits zingen – en improvisatiemateriaal. Dat geeft de voorstelling een frisse vaart, plezierige losheid en veel humor.

Johnny de Mol en Jelka van Houten maken een ontroerend en geestig liefdespaar, dat overtuigender is in de wittebroodsweken dan in de eerste relatiecrisis. Gijs Naber en Birgit Schuurman hebben een vrijere rol, als de vrienden die het paar bestoken met sarcastische grappen, wat de botte Naber beter afgaat dan de kattig bedoelde Schuurman.

Oppervlakkig is het stuk wel. Vertaler Charles den Tex heeft op vlotte, botte wijze naar Nederland en nu verplaatst. Maar hij slaat de tekst ook nog een beetje platter. Je krijgt niet één verrassend inzicht over beginnende relaties te horen, en de spelers zijn evenmin in staat de teksten meer diepgang te geven.

Zij kunnen verder de energie die ze opbouwen in een scène, niet meenemen naar de volgende, waardoor de voorstelling steeds even doodslaat en opnieuw op gang gebracht moet worden. Als naar het einde toe de toon serieuzer wordt en het tempo omlaag gaat, kunnen de spelers het niet goed meer dragen. Daardoor ademt Sexual Perversity een grote leegte.

Eén speler weet in die leegte te springen, om schaamteloos te schitteren. Gijs Naber beukt de ene grap na de andere erin. Voor een lange slapsticksolo met een waterkan, kreeg hij bij de première twee open doekjes. Vooral dankzij Naber bezorgt deze ongelijkmatige voorstelling je toch een leuke avond.

Sexual Perversity

Van David Mamet, door REP, MTV.

Tournee t/m 1 feb.

Inlichtingen www.rep.nu. of 39946 naar 7585.