Voor haar: een smoking met een doorzichtig kanten hart op de revers, voor hem: gesteven hemden met pijlen

Klassiekers met een knipoog, niet te trendy, wel uniek: typisch Viktor & Rolf.

Hun H&M-collectie is mVoor haar: een smoking met een doorzichtig kanten hart op de revers, voor hem: gesteven hemden met pijlenet liefde gemaakt, vindt mode-redactrice Jetty Ferwerda.

De lange, witte trouwjurk is nu al het klapstuk van de collectie die het Nederlandse modeduo Viktor & Rolf voor Hennes & Mauritz heeft ontworpen. En hij hangt nog niet eens in de winkels: de jurk is pas vanaf volgende week in een genummerde oplage van duizend stuks te koop.

Maar Nummer 1 is al wel te zien op de mode-afdeling van het Centraal Museum in Utrecht. Een geschenk van het Zweedse concern aan het museum, dat als eerste museum Viktor & Rolf kleding ging aankopen (en inmiddels een aardige doorsnede van het oeuvre van het duo in bezit/bruikleen heeft).

De trouwjurk was er vrijwel meteen nadat het duo door Margaretha van den Bosch – hoofdontwerpster H&M – werd benaderd om na Karl Lagerfeld en Stella McCartney een speciale collectie voor het modeconcern te ontwerpen. Het was voorjaar 2006 en binnen een paar weken stond de collectie op papier.

Eigenlijk heten ze Viktor Horsting (Geldrop 1969) en Rolf Snoeren (Dongen, 1969). Ze studeerden samen in 1992 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. In 1993 begonnen ze hun label Viktor & Rolf, in 1998 presenteerden ze hun eerste couturecollecties in Parijs. Inmiddels hebben ze een winkel in Milaan, een vrouwenparfum (Flowerbomb), elk seizoen een heren- en damescollectie plus accessoires, lingerie en, vanaf dit najaar, een herengeur, Antidote.

Dat H&M na Lagerfeld en McCartney dit jaar voor Viktor & Rolf koos, komt volgens Margaretha van den Bosch „doordat je dit seizoen veel couture-invloeden in de mode ziet”. En daar passen Viktor & Rolf goed bij. „Bovendien wilden we designers die ook een herencollectie voor H&M konden maken. En ik ben een groot fan van hun werk. Ze zijn conceptueel zeer sterk en anders dan anderen.”

Zelf hebben Viktor Horsting en Rolf Snoeren het thema van hun eenmalige collectie „een vluchtige, hartstochtelijke liefdes-affaire” genoemd, wat volgens hen „eigenlijk ook symbolisch is voor de samenwerking met H&M”. Viktor en Rolf: „De basis van al onze collecties, en dus ook deze, is altijd een persoonlijk verhaal of gevoel. Onze collecties gaan nooit over trends, maar over ons. In dit geval dus die korte liefdesrelatie.”

Dat is te zien. Harten en pijlen, rood, roze, wit en zwart – het liefdesthema is duidelijk. Het zijn ook typische Viktor & Rolf-ontwerpen: klassiekers met een knipoog, niet supertrendy maar juist uniek en met – vooruit – liefde ontworpen.

Voor haar: een smoking met een doorzichtig kanten hart op de revers, een trenchcoat met hartvormige gesp aan de ceintuur, een hooggesloten blouse met geplisseerd hart op de voorkant en hoge, oudroze sandaaltjes met hartvormige rozet op de voet.

Voor hem: gesteven overhemden met rode pijlen, een smoking van zwarte denim, colberts met pijlen op de borstzak, stropdassen met pijlen, een T-shirt met het woord YES in pijlen, chique lakschoenen en dat typische Viktor & Rolf brilmontuur.

Waar Viktor en Rolf van opkeken, zeggen ze, waren de mogelijkheden van werken voor H&M. Viktor en Rolf: „Door de grote oplage waarin hun kleding wordt gemaakt, kun je dure materialen voor flink lagere prijzen inkopen. En dus konden we prijzige stoffen als zijde en wol gebruiken, bijzondere knopen, maar ook relatief dure bewerkingen als plisseren en borduren. Daardoor hebben we een collectie van hoge kwaliteit kunnen maken, waaraan we voor ons gevoel nauwelijks concessies hebben gedaan.”

Dat een groot publiek nu hun creaties gaat dragen, juichen Viktor en Rolf alleen maar toe. „Mode is een democratisch en persoonlijk iets, mensen dragen goedkope en dure labels bij elkaar en dat je mooie, aparte kleding op deze manier onder de aandacht brengt is alleen maar goed. Als het niet binnen onze wereld zou passen, hadden we het nooit gedaan.”

Juist dat dwarsige en eigenzinnige is typisch Viktor & Rolf. Het is ook zichtbaar in de reclamecampagne met ironische ondertoon, gefotografeerd door de internationaal bekende modefotografen Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin. Viktor en Rolf figureren daarin als bruidegom/geliefde naast een vrouw en presenteren zo hun eigen herenkleding.

Voor het grote publiek is het waarschijnlijk een eerste kennismaking met het toch wel aparte werk van Viktor & Rolf. Maar de collectie is behoorlijk gevarieerd, van een jeans tot sweatshirt tot cocktailjurkje met pofmouwtjes en zelfs vertederend ondergoed voor hem en haar. Al ontkomt geen enkel kledingstuk aan een bijzonder detail. De ontwerpers hebben zo hun eigen favorieten: zij gaan voor de zwarte, wollen herenjas en de beige trenchcoat voor vrouwen.

Alleen in Nederland en Scandinavië is de Viktor & Rolf-collectie vanaf 13 november ook online te koop is. Zie, ook voor de twaalf vestigingen die de collectie verkopen: www.hm.com of 13508 naar 7585