Unilever keert 750 mln uit aan aandeelhouders

Levensmiddelenbedrijf Unilever (Omo, Ola, Dove, Lipton) keert zijn aandeelhouders 750 miljoen euro extra dividend uit. Bovendien koopt het binnenkort voor 1,5 miljard euro eigen aandelen in.

Dat heeft het bedrijf vandaag laten weten. Inkoop van aandelen maakt ze schaarser en duurder. De koers van het aandeel Unilever steeg vanochtend met 3,4 procent naar 19,88 euro en was daarmee de sterkste stijger van de AEX-index aan de Amsterdamse beurs.

Tegelijk kondigde Unilever aan 300 miljoen euro te reserveren voor de afkoop van boze beleggers. Aandeelhouders die in 1999 preferente aandelen kregen, in plaats van een ‘superdividend’, vinden dat Unilever hen heeft misleid. Ze ontvingen minder dan verwacht. De schade wordt geschat op 450 à 500 miljoen euro.

Er lopen juridische procedures om Unilever te dwingen tot schadevergoeding. Vorige maand heeft het administratiekantoor van Unilever, dat de belangen verdedigt van de Brits-Nederlandse multinational, de raad van bestuur geadviseerd de slepende kwestie snel op te lossen. De leiding neemt nog dit jaar volgens een woordvoerder een besluit over schadevergoeding.

Het bedrijf maakte bekend dat de omzet in het afgelopen kwartaal 2 procent is gestegen tot 10,1 miljard euro. De autonome groei, zonder incidentele effecten, nam 4,8 procent toe. Dat is iets hoger dan analisten hadden voorspeld.

Op het gebied van zeep verloor Unilever in Europa marktaandeel. Het bedrijf was tevreden over de aantrekkende omzet in landen waar die jarenlang achterbleef: Nederland, Frankrijk en Duitsland.

In de VS won Unilever terrein op het gebied van voeding. De omzet steeg er met 3,5 procent, tegen 1,4 procent in Europa. In Afrika en Azië steeg de omzet met 7,5 procent. De onderneming scoorde het best in India, China, Vietnam en Turkije.

Bestuursvoorzitter P. Cescau vond dat hij „goede vooruitgang” boekte over de hele linie. Prijsacties en een verbetering van de productiviteit compenseerden de hoger dan verwachte inkoopkosten. Hij wil de komende jaren de winstmarge verbeteren en de omzet laten groeien met 3 à 5 procent.