Fun, stijlvol en gewoon cool

Geachte ‘urban' twintigers, vrijmoedig vertaald als randstedelingen, let goed op. Het als burgerlijk bekendstaande automerk Opel en de muziekzender MTV hebben de handen ineengeslagen en hun verkoopstrategieën op jullie gericht. Om jullie attent te maken - en wat zou dat anders kunnen zijn – op een nieuwe auto. Dat gebeurt ondermeer via een rockcumentaire over een lappenpoppenrock-band. De woorden komen uit de persmap.

Volgens de dienstdoende ‘executive director European Opel marketing’ (zucht) passen de nieuwe normen inzake creativiteit en esthetiek van MTV - vol muzikale mitrailleurs die de woorden fuck en motherfucker richting urban twintigers schieten - uitstekend bij het zich verjongende Opel. Volkswagen probeerde het destijds met geriatrische wonderkindjes als de Rolling Stones, Mazda deed het met dwergen en Peugeot stopt lieveheersbeestjes op en in de 207. Zo, dat was de theorie en dan nu de praktijk.

Vierentwintig jaar geleden rolde in het Spaanse Zaragossa de eerste Opel Corsa van de productieband. Het karaktervolle wagentje was 3.62 meter lang, woog 745 kilo en nog steeds rijden ze in grote aantallen rond. Versie nummer vier van de Opel Corsa is vier meter, 1.000 kilo zwaar en loopt daarmee in de pas met zijn concurrenten, die ook uitgedijd en flink wat zwaarder zijn geworden.

De oorzaken zijn divers: een model moét groeien om aantrekkelijk te blijven voor een hernieuwde aankoop én om de aandacht te trekken van een nieuw koperspubliek, de sterrenterreur van de Euro-NCAP botsproevensekte doet de rest. Want hoe meer sterren de nieuweling krijgt uitgereikt, des te aantrekkelijker hij wordt voor een aspirant koper.

Verstandiger is het om de wagens zo licht als maar mogelijk te bouwen. Want het is toch te idioot voor woorden dat men wél in staat is om racewagens van een uitzonderlijk laag gewicht met motoren van honderden pk’s te bouwen - waaruit na een crash de torero ongedeerd en zwaaiend naar het publiek stapt - en dat we dat maar niet voor elkaar willen krijgen bij een consumentenproduct.

Maak het (weg)rijden onmogelijk bij ongebruikte veiligheidsgordels en voorzie - naast het remsysteem ABS, de wagens standaard van het elektronische en levensreddende stabilisatieprogramma ESP. Het overgrote deel van de bestuurders raakt in blinde paniek wanneer hun lieveling in onbalans raakt en dat beetje ingebouwde hulp kan zorgen voor heel wat minder doden en gewonden. En om het nu maar meteen goed te regelen: zorg ervoor dat de topsnelheid niet hoger is dan 130 km/uur en maak het via een elektronisch systeem ook onmogelijk om binnen de bebouwde kom harder te rijden dan de al jaren wettelijk vastgestelde vijftig kilometer.

Hetzelfde recept hanteer je als fabrikant voor de B-wegen. Met wat goede wil van fabrikant, consument en overheid wordt de auto dan weer een transportmiddel ontdaan van de mythe van persoonlijke vrijheid/blijheid. Want die is weliswaar lucratief voor de fabrikant, maar volkomen misplaatst. Want de praktijk van nu is lawaai, luchtverontreiniging en duizenden doden en gewonden.

Standaard heeft de Corsa helaas geen ESP, wel ABS, voldoende airbags en een roetfilter. Na jaren waarin het klachten regende over de bouwkwaliteit bij Opel is forse vooruitgang gemaakt. De afwerking van de Corsa is buitengewoon, de gebruikte materialen van hoge kwaliteit en interieurontwerp en ergonomie steken de concurrentie naar de kroon. De motor is stil, de wegligging goed. Volgens de importeur is hun nieuwste product fun, stijlvol en gewoon cool. En voor de verandering ben ik het een beetje met ze eens.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotograaf en rijdt in een Porsche Carrera 911 S