Spiritualiteit in een mooie verpakking

Spiritualiteit is allang niet meer alleen voor de mens met de geitenwollen sokken.

Er verschijnen steeds meer tijdschriften over zingeving, persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid.

Spiritualiteit en zingeving zijn hip. Dit najaar verschijnen drie nieuwe tijdschriften over het thema. Deze week kwam het eerste nummer uit van Zens, een afkorting van zingeving en spiritualiteit. Eerder verscheen al Diep, met als ondertitel ‘inspiratie voor nu’. Op 22 september staat het blad Yoga op het programma. En we hadden al Happinez, Onkruid en Ode.

Op het eerste oog is het lastig te zien waarin de bladen zich van elkaar onderscheiden. Ze willen allemaal inspirerend en praktisch zijn, diepgang bieden, berichten over spiritualiteit, persoonlijke groei en ontwikkeling. Er wordt ook duidelijk in dezelfde vijver gevist. SP-leider Jan Marijnissen wordt geïnterviewd door zowel Diep als Zens. En de schrijver Paulo Coelho is columnist van zowel Happinez als Ode. Maar nader beschouwd zijn er zijn wel degelijk duidelijke verschillen.

Zo wil Diep vooral een wegwijzer zijn met interviews, voorpublicaties, een agenda en workshops. Redacteur Marja Duin: „Wij willen de lezer stof bieden waarmee hij verder kan en hem laten zien op welke plekken hij deze informatie kan krijgen.’

Zens wil zijn lezers graag helpen om tot inzichten te komen en verbanden te leggen. Het blad gaat buiten spiritualiteit en zingeving ook over filosofie en gezondheid, maar bevat ook maatschappelijke onderwerpen. Uitgever John Winkel: „Wij richten ons op de cultural creatives. Dit zijn mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, ecologie, mensenrechten en persoonlijke ontwikkeling. Uit onderzoek is gebleken dat 15 procent van de Nederlandse volwassenen zich hiervoor interesseert.” Het eerste nummer bevat onder meer een artikel over hoe Unilever een spiritueel bedrijf werd en een verhaal over hoe je gezond kunt bewegen, omdat sporten eigenlijk heel ongezond is.

Yoga Magazine heeft bewust gekozen voor een duidelijk onderscheidende aanpak. Hoofdredacteur Ruud Hollander: „Bladen die de afgelopen tijd succesvol zijn geweest, waren altijd de bladen die sterk onderscheidend waren. Zoals LINDA., Quest en Happinez. Lezers hebben geen behoefte aan meer van hetzelfde. Wij hebben gekozen voor yoga vanuit een gevoel. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die aan yoga doen.”

Het blad gaat over yoga in de breedste zin van het woord. Het gaat over wijsheid en spiritualiteit, over lifestyle en gezondheid, maar ook over yogareizen. Het eerste nummer bevat onder meer een artikel over ‘niet oordelen’, oefeningen tegen somberheid en recepten voor ayurvedische gerechten.

Hollander wil het blad maken voor zowel de alternatieve yogi, als de hippe. „Dat zie je terug in de vormgeving. Die is aan de ene kant sober en no nonsense en aan de andere kant geraffineerd. Zo krijgt het blad een geheel eigen gezicht.”

Verschillen of niet, alle makers zijn het erover eens dat de tijd helemaal rijp is voor tijdschriften over deze onderwerpen. Inez van Oord van het tijdschrift Happinez signaleerde dat al drie jaar geleden. Haar blad heeft inmiddels een betaalde verkochte oplage van 124.000.

Van Oord: „Ik had toen heel sterk het gevoel dat mensen steeds bewuster gingen leven. Ik zag heel duidelijk een ontwikkeling van lifestyle naar mindstyle. Hoe je denkt, hoe je in het leven staat, is veel belangrijker aan het worden dan alleen maar hard werken, geld verdienen en het vergaren van status. Met Happinez wil ik de brug slaan tussen spiritualiteit en het grote publiek.”

Volgens Van Oord is het succes van Happinez te danken aan de timing, maar ook aan de verpakking. „Ik wilde van Happinez een mooi blad maken, met veel kleur en mooie foto’s. Het is zo ouderwets om te denken dat als het over spiritualiteit gaat, dat je dan aan de vorm geen aandacht meer hoeft te besteden.”

Van Oord denkt dat er nog wel ruimte is op deze markt. Maar Happinez zal niet vaker gaan verschijnen. „Van dit soort onderwerpen moet je niet te veel krijgen. Mensen hebben al zo weinig tijd. Maar we denken wel na over specials.”