Nick Broomfield zoekt in docu zijn bedreiger in Z.-Afrika op

His Big White Self. Regie: Nick Broomfield. In: 21 bioscopen. info: www.cinemaneteurope.com.

Er zijn niet heel erg veel documentairemakers die jaar in jaar uit met hun onderwerp bezig blijven. Michael Apted heeft zijn 7 Up-serie natuurlijk; inmiddels zijn zijn hoofdpersonen al voor de zevende keer gefilmd. En eenmansfilmleger Nick Broomfield heeft er ook een voorliefde voor om een soort documentairesequels te maken. Hij deed het met zijn films over seriemoordenares Aileen Wuornos (Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer in 1992 en Life and Death of a Serial Killer in 2003) en eerder al met zijn maar liefst 22 jaar door de politie van Lancashire verboden eersteling Juvenile Liaison (uit 1975, in 1990 gevolgd door een vervolgdeel) over een jeugdige delinquenten in die Engelse provincie.

Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat de hoofdpersoon van Broomfields meest recente documentaire ook liever had gezien dat die er niet kwam. Al nadat Broomfield in 1991 The Leader, His Driver and the Driver's Wife maakte over de Zuid-Afrikaanse Eugène Terre’Blanche, voorman van de rechtsradicale paramilitaire Afrikaner Weerstandsbeweging, ontving hij doodsbedreigingen aan zijn Londense adres.

Een beetje filmmaker zou het zekere voor het onzekere nemen. Zo niet de immer met zijn enorme boommicrofoon gewapende Broomfield, die na vijftien jaar moed verzamelen besloot om eens bij Terre’Blanches chauffeur JP te gaan informeren hoe dat nou echt zat met die bom die hij in zijn appartement zou vinden.

Hoewel de fysiek bepaald indrukwekkende JP nonchalant zegt dat explosieven niet echt zijn ding zijn, legt hij daarna terloops uit dat bommen maken net zo gemakkelijk is als het bakken van een cake.

Nick Broomfield is de grote wegbereider geweest voor documentairemakers als Michael Moore (Fahrenheit 9/11) en Morgan Spurlock (Super Size Me) en het is wel weer eens prettig om te zien waar zij de mosterd haalden. His Big White Self is een prikkelende collage van oud en nieuw filmmateriaal, guerrilla-interviews en alle suggestieve montagetrucjes uit het boekje.

Ondertussen is er sinds de nadagen van Apartheid een hoop veranderd in Zuid-Afrika. Maar vooral ook een heleboel niet. In een land waar zwart-wit-denken altijd heel letterlijk werd genomen komt Broomfields Spielerei met het feit dat Terre’Blanche nog steeds een erg blanco geest heeft, extra hard aan. Hij zoemt om de man heen als een mug, waardoor zijn slagen des te dodelijker worden.