In Mexico is het diner voor de doden flink heet

In Mexico is de Dia de Muertos, de dag waarop met de doden wordt gegeten, de grootste feestdag van het jaar.

Ook in Amsterdam is nu een luguber vorkje te prikken.

Een gezellig etentje met als eregast je overleden opa. In Mexico is het de normaalste zaak van de wereld. Daar wordt traditiegetrouw op 1 en 2 november een vorkje geprikt met de doden. Dia de Muertos, ofwel de Dag der Doden, is er de belangrijkste feestdag van het jaar.

Wie hier de band met zijn dierbaren in het hiernamaals wil versterken, kan vanavond naar het Dia de Muertos Design Dinner in het Amsterdamse Platform 21. Voor 65 euro kunnen gasten zich verlustigen aan lekker eten en veel dood in een esthetisch verantwoorde omgeving. Het lugubere feestje is populair, er zijn nog maar enkele kaarten over.

Van de gasten op het Design Dinner wordt niet verwacht dat zij tegen of over hun overleden familieleden praten, vertelt Valeria Vallarta van organisator Otro Disenos. Het bedrijfje, gerund door de Mexicaanse architecte Vallarta en designer Gabriela Bustamante, promoot Latijns-Amerikaans design in Europa.

Wel liggen er kleine kaartjes op tafel. Wie wil kan daar de naam opschrijven van iemand die hij heeft verloren, of van zijn hond, of een misgelopen baan. De kaartjes worden aan het dodenaltaar middenin de zaal gehangen. „Dat vonden we een mooie, abstracte manier om met verlies om te gaan”, zegt Vallarta.

Waar Nederlanders in stilte een bezoekje brengen aan de begraafplaats, komt in Mexico de tequila op tafel en zijn er picknicks op het kerkhof. Om de terugkeer van de overledene op de Dag der Doden te vergemakkelijken, worden zijn zintuigen extra geprikkeld. Voor de deur van het huis liggen bloemen die zijn aandacht moeten trekken. Het eten wordt zo heet mogelijk opgediend, opdat de sterke geur zijn neus bereikt. De eetkamer is versierd, en er staat een speciaal altaar met vertrouwde spullen. De dode moet zich thuis voelen.

„Dia de Muertos is een gemeenschapsfeest”, vertelt Vallarta. „In kleine dorpjes staan soms dagenlang alle deuren open. Iedereen kan bij elkaar naar binnenlopen, om het altaar te bewonderen of een hapje mee te eten.” Overal staan kleurige schedels van suiker, soms met de naam van de overledene erop.

Aangezien er in Nederland nog geen 3.000 Mexicanen wonen, gaat Dia de Muertos hier grotendeels onopgemerkt voorbij. Maar dat geldt ook voor de Nederlandse versie van de feestdag. Op 1 en 2 november vieren de katholieken officieel Allerheiligen en Allerzielen, maar daar wordt nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Jammer, vindt Vallarta. „De dood is zo universeel, waarom vieren we het niet met zijn allen?”

Het dodendiner in Platform 21 staat in het teken van de ontmoeting van culturen. Het menu is Mexicaans op zijn Hollands, en voor het altaar vroeg Vallarta een aantal Nederlandse en Mexicaanse designers om hun visie op de dood vorm te geven. Uitgangspunt vormde het Hollandse stilleven, ,,waarin kleuren en voorwerpen vaak dezelfde betekenis hebben”, aldus Vallarta. „Die symboliek zie je terug in Dia de Muertos. Zo proberen wij een brug slaan tussen de Mexicaanse en de Nederlandse kijk op de dood.”

Zo staat antiek, 17de-eeuws Nederlands glaswerk symbool voor het element water en donkerbruin oerbrood voor aarde. Designlampen representeren vuur, veertjes de wind. Het altaar is verder volledig wit. De enige kleur komt van oranje Afrikaantjes, die met hun felle tint de overledenen moeten helpen om de ingang te vinden. Want die mogen uiteraard niet ontbreken op hun eigen feestje.

Voor meer informatie, zie www.otrodiseno.com of naar 99715 naar 7585 en www.platform21.nl of 10026 naar 7585.