Een vluchtige liefdesaffaire

Het modeduo Viktor & Rolf ontwierp een collectie voor de kledingketen Hennes & Mauritz. „Mode is democratisch.”

Rolf, Raquel (in het klapstuk van de H&M-collectie) en Viktor. Foto H&M Viktor Horsting, Raquel Zimmerman and Rolf Snoreren Grant, Jesse

De lange, witte trouwjurk is het klapstuk van de collectie die het Nederlandse modeduo Viktor & Rolf voor Hennes & Mauritz heeft ontworpen. En hij hangt nog niet eens in de winkels. De trouwjurk is vanaf 9 november in een oplage van duizend stuks te koop in H&M-filialen in 24 landen, maar nummer 1 is nu al te zien in het Centraal Museum in Utrecht. Een geschenk van het Zweedse concern aan het museum, dat inmiddels een aardige doorsnede van het oeuvre van Viktor & Rolf in bezit of bruikleen heeft.

De trouwjurk was er al vanaf het moment dat het duo door Margaretha van den Bosch, hoofdontwerpster H&M, werd benaderd om na Karl Lagerfeld en Stella McCartney een speciale collectie voor het modeconcern te ontwerpen. Het was voorjaar 2006 en binnen een paar weken stond de collectie op papier. „Een vluchtige, hartstochtelijke liefdesaffaire, dat is het thema van de collectie. Maar eigenlijk ook symbolisch voor de samenwerking met H&M”, aldus Viktor Horsting en Rolf Snoeren tijdens een interview op hun hoofdkantoor in de Amsterdamse Hobbemastraat.

De collectie vrouwen- en mannenkleding smeekt vanaf de kledingrekken om aandacht. Het zijn typische Viktor & Rolf-ontwerpen: klassiekers met een knipoog, niet supertrendy maar juist uniek en met – vooruit – liefde ontworpen. Voor haar: een smoking met een doorzichtig kanten hart op de revers, een trenchcoat met hartvormige gesp aan de ceintuur, een hooggesloten blouse met op de voorkant een geplisseerd hart, en hoge, oudroze sandaaltjes met hartvormige rozet op de voet. Voor hem: gesteven overhemden met rode pijlen, een smoking van zwarte denim, colberts met pijlen op de borstzak, stropdassen met pijlen, chique lakschoenen en dat typische Viktor & Rolf brilmontuur.

Harten en pijlen, rood, roze en zwart: het liefdesthema is duidelijk. „De basis van al onze collecties, en dus ook deze, is altijd een persoonlijk verhaal of gevoel. Onze collecties gaan nooit over trends, maar over ons. In dit geval dus die korte liefdesrelatie met alles erop en eraan.”

Viktor en Rolf waren verrast over de mogelijkheden die het werken voor H&M bood. „Door de grote oplage waarin hun kleding wordt gemaakt, kun je dure materialen voor flink lagere prijzen inkopen. Dus konden we prijzige stoffen als zijde en wol gebruiken, bijzondere knopen, maar ook relatief dure bewerkingen als plisseren en borduren. Daardoor hebben we een collectie van hoge kwaliteit kunnen maken, waaraan we voor ons gevoel nauwelijks concessies hebben gedaan.” Het is afhankelijk van de mode welke ontwerpers Margaretha van den Bosch benadert. „Dit seizoen zie je veel couture-invloeden in de mode, en daar passen Viktor & Rolf goed bij. Bovendien zochten we designers die ook een herencollectie voor H&M konden neerzetten. En ik ben zelf een groot fan van hun werk. Ze zijn conceptueel zeer sterk, en ze zijn anders dan anderen.”

Dat een groot publiek hun creaties gaat dragen, juichen Viktor & Rolf alleen maar toe. „Mode is een democratisch en persoonlijk iets, mensen dragen goedkope en dure labels bij elkaar. Het is goed om mooie, aparte kleding op deze manier onder de aandacht te brengen.”

Vanaf 9 november is de collectie te koop bij een aantal H&M-vestigingen in Nederland. Alleen in de Scandinavische landen en Nederland is de kleding ook online te koop. Zie www.hm.com