Beelden in nieuw jasje

Het nieuwe digitale tv-kanaal NostalgieNet ging gisteren van start.

Het kanaal brengt nieuwe programma’s gemaakt met bestaande beelden.

Nostalgie top-3 Op de site van NostalgieNet is een verkiezing gehouden van de favoriete nostalgiemomenten. De uitslag is gisteren bekendgemaakt: 3 De overwinning van Feyenoord op Celtic (2-1) in de Europa Cup I finale, op 6 mei 1970 in Milaan, waardoor de Rotterdamse voetbalploeg de belangrijkste beker voor clubteams als eerste Nederlandse club in handen kreeg. Voetbal, Europacup (EC) I, Seizoen 1969/1970, Finale Feyenoord-Celtic (uitslag 2-1). Guiseppe Meazza/San Siro stadion . Ove Kindvall mist een kans voor Feyenoord. Milaan 6 mei 1970.

De nostalgie beleeft hoogtijdagen. Het nieuwe museum voor Beeld en Geluid, bij de ingang van het Mediapark in Hilversum, is zo goed als klaar. Het gaat op 1 december open en hoopt 150.000 bezoekers per jaar te trekken. De voortekenen zijn gunstig: televisie van vroeger trekt een groot publiek. Alleen al van de fameuze kinderserie Swiebertje ging intussen een miljoen dvd’s over de toonbank. Inmiddels zijn bijna alle populaire tv-series uit het verleden op dvd verschenen. En het tv-programma TV Toppers trok vorig seizoen minimaal een miljoen kijkers op de zaterdagavond. Nederland wil tegenwoordig massaal terugkijken.

Met de presentatie van een top-3 van favoriete nostalgiemomenten is gisteren het digitale kanaal NostalgieNet begonnen, te bekijken op een site met een groot aantal interactieve mogelijkheden. Kijkers met een KPN-pakket kunnen het kanaal ook op televisie volgen. Op NostalgieNet moet het verleden herleven in de vorm van persoonlijke herinneringen in verhalen, foto’s en filmpjes. Het wordt in tegenstelling tot andere digitale kanalen die archiefbeelden vertonen, geen herhaalkanaal. De initiatiefnemers spreken nadrukkelijk van een kanaal dat weliswaar gebruik maakt van bestaande beelden, maar daarmee wel nieuwe programma’s maakt.

NostalgieNet is een samenwerkingsverband van KPN en de Hilversumse onderneming Tijdsbeeld Media, die is voortgekomen uit de stichting Beeld en Geluid waar onder meer de omroeparchieven en het materiaal van het aloude Polygoon-bioscoopjournaal worden beheerd. Het bedrijf doet inmiddels goede zaken met Mijn geboortejaar in beeld, een lange reeks dvd’s met beelden uit één bepaald jaar waarvan intussen al 300.000 exemplaren zijn verkocht. Verder omvat het assortiment de dvd-reeks Ach lieve tijd en boxen over de Tweede Wereldoorlog, volgende maand aangevuld met een grote dvd-documentaire over de NSB.

Is de nostalgie een goudmijn? „Was het maar zo”, zegt Tijdsbeeld-directeur Wim-Jan Kopla. „Misschien wel als je films of tv-series zó op dvd kunt zetten. Maar als je gebruik maakt van allerlei verschillende bronnen, wordt het heel lastig de rechten te regelen. Dat is langzamerhand ook voor het kleinste fragment dermate gecompliceerd geworden, dat het ontsluiten van ons erfgoed op steeds meer barrières stuit. En daarbij is de omvang van de Nederlandse markt lang niet groot genoeg voor een grote exploitatie.”

De opzet van NostalgieNet is niettemin ambitieus: een multimediaal platform voor nostalgie-liefhebbers die, naar verwachting, 35 jaar of ouder zijn. Het is vooral de bedoeling dat kijkers zelf met audiovisuele herinneringen komen, waartoe de site zelfs de mogelijkheid biedt eigenhandig te monteren. Dagelijks worden vier uur lang nieuwe programma’s aangeboden, waaronder series over de historie van regio’s en films uit het RVD-archief. Die bevatten volgens Rolf van de Haar, directeur van het nieuwe kanaal, vooral veel vergeten voorlichtingsmateriaal: „Een film over de voordelen van het bezit van een telefoontoestel uit midden jaren vijftig, prachtig!”

Bekijk het nieuwe digitale kanaal op: www.nostalgienet.nl.

    • Henk van Gelder