Supermarkten langer open

Supermarkten gaan elkaar ’s avonds steviger bevechten. Albert Heijn, C1000 en Dirk van den Broek/Bas van der Heijden gaan veel van hun winkels later sluiten. Nu is de sluitingstijd bijna overal 20.00 uur. Dat wordt 21.00 of 22.00 uur.

Albert Heijn (700 filialen) heeft in de regio Den Haag en enkele grote steden proeven gedaan met verruiming van de openingstijd van 20.00 naar 22.00 uur. „Het was een succes”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. „We willen nu in meer steden later dicht.” Volgens hem komen 200 tot 300 AH’s hiervoor in aanmerking.

Ook Dirk van den Broek/Bas van der Heijden past het sluitingstijdstip aan. De directie van deze keten heeft onlangs het besluit genomen ’s avonds één uur extra, en in enkele gevallen twee uur langer open te blijven. Nu sluiten ongeveer vijf van de honderd vestigingen van Dirk van den Broek/Bas van der Heijden om 21.00 uur. „Binnen één à twee jaar blijft 70 procent van onze winkels tot negen uur open”, zo verwacht directeur Dirk van den Broek junior.

Ook Schuitema (458 filialen van C1000) wil dat zijn supermarkten langer open blijven. Alle vestigingen hebben zelfstandige ondernemers en mogen zelf een besluit nemen. „Maar wij geven alle ondernemers het advies ’s avonds langer open te blijven”, aldus een woordvoerder van Schuitema. Zij denkt voorlopig aan één uur extra, later kan verdere uitbreiding volgen.

De ruimere openingstijden zijn mede het gevolg van een aantrekkende werkgelegenheid. Consumenten doen hierdoor vaker hun boodschappen na 18.00 uur. Albert Heijn heeft het besluit voor een latere sluitingstijd genomen, nadat het kort voor sluitingstijd steeds drukker werd in zijn winkels. De rond de twintig supers die al tot 22.00 uur open zijn, draaien volgens een woordvoerder „meer dan kostendekkend”.

Twee jaar geleden werd 8,8 procent van de supermarktomzet na 18.00 uur behaald, zegt onderzoekbureau GfK. In het eerste halfjaar van 2006 steeg dat naar 9,5 procent. Op jaarbasis verschuift daarmee ongeveer 185 miljoen euro supermarktomzet van overdag naar de avond.

De drie meest verkochte artikelen ’s avonds zijn volgens GfK: kindervoeding, bier en pizza’s. Laurus (356 filialen van Super de Boer) heeft geen uitbreidingplannen.