‘Lat op leuke hoogte’

Martinique Walraven Foto Evelyne Jacq Europa, Nederland, Huisse, 19-10-2006 Martinique Walraven, personal coach, (a)HeadWork. Foto: Evelyne Jacq Jacq, Evelyne

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

„Mijn ouders hadden een groente- en fruitbedrijf. Ondernemen is me met de paplepel ingegoten. De vrijheid van eigen baas zijn vind ik fantastisch. Als een klant tevreden is, is je succesgevoel tien keer groter dan wanneer je voor een baas werkt. Ik ben langzaam gestart door eerst, naast mijn vorige baan, twee dagen voor mijn eigen bedrijf te werken. Vanaf juli ben ik fulltime voor mezelf bezig.”

Wat houdt je werk precies in?

„Ik coach werknemers uit allerlei sectoren, van de gemeente of de rechtbank tot reclamebureaus. Bedrijven kunnen me inschakelen om te voorkomen dat hun werknemers ziek worden of niet goed in hun vel zitten. Ik houd gesprekken over hun overtuigingen en de bril waarmee ze naar de wereld kijken. Maar ook over kwaliteiten en ontwikkelpunten.”

Was dit wat je altijd al wilde?

„Toen ik begon met werken was ik erg met carrière maken bezig. Ik wilde graag de beste zijn, legde de lat heel hoog. Tot ik zelf een coach kreeg. Die liet me zien dat ik vooral dingen deed omdat ik er goed in was, in plaats van omdat ik ze echt leuk vond. In dat coachingstraject kwam ik erachter dat ik zelfstandige wilde worden. Nu ligt de lat voor mij op een leuke hoogte.”

Ga je ooit nog voor een baas werken?

„Daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Op dit moment is zelfstandige zijn wat ik echt wil. Ik weet ook nog niet of ik wil dat mijn bedrijf groter wordt. Misschien tot vier of vijf personen, niet meer. Dan wordt het onpersoonlijker. Ik ben nu lid van een netwerk van coaches, met wie ik maandelijks afspreek om ervaringen uit te wisselen. Het hebben van collega’s mis ik dus niet. We zijn natuurlijk concurrenten, maar we helpen elkaar ook. Ik geloof dat je de klant krijgt die bij je past. Mijn leeftijd zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik geen klanten krijg die op het punt staan om met pensioen te gaan. Het verschil is dan te groot.”

Zitten er ook nadelen aan het werk?

„Wat ik jammer vind, is dat bedrijven soms pas aan de bel trekken als er een acuut probleem is. Als een werknemer een burn-out heeft, bijvoorbeeld. Het zou beter zijn als ze vooraf bij je aankloppen, zodat ik bijvoorbeeld stressmanagement kan geven. Ik werk bij voorkeur preventief. Een coach is geen computertechnicus, die met één druk op de knop het probleem oplost.”

Janna Laeven

    • Janna Laeven