Alles voor de kekke anoraks

TPG Post heet sinds vorige week maandag TNT Post. Als gebaar werden er voorgefrankeerde enveloppen rondgestuurd. Frans van Lier stuurt een brief terug.

Waarom verdwijnen de brandweerrode bussen? Foto’s Roel Rozenburg en Peter Hilz Nederland, Leiden, 15 oktober 2006 TNT post Oranje brievenbussen versturen postbedrijf bievenbus kaart kaarten versturen postkaart postcode bezorging postbode poststukken poststukken postcodes postzegels versturen bezorgtijden brievenbussen verzending kaart kaarten bezorging op maandag / namen voorheen TPG post en PTT post / posterijen Nederlands bedrijf / foto: Peter Hilz Hilz, Peter

Geachte TNT,

De voorgefrankeerde envelop die u me zond, benut ik graag voor deze brief aan u. Nu u voor de zoveelste keer van identiteit verandert – PTT werd KPN, toen TPG en nu weer TNT – houde u mij de vraag ten goede: welk voordeel heeft u hiermee in petto voor uw 16 miljoen klanten? Bij uw vorige ambitieuze sprongen op de lokkende markt na uw bevrijding uit de staatskluisters, liep, met permissie, dat aspect van de vooruitgang niet dadelijk in het oog.

PTT werd KPN omdat het imago van de toch zo stoffige PTT moest worden opgeklutst met een vorstelijk predicaat: Koninklijke PTT Nederland. Daar mochten wel een paar tariefsverhogingen tegenover staan, was toen de koninklijke opvatting. Even royaal werd meteen ook maar in de buslichtingen gesnoeid: vroeger nog tweemaal per dag, nu slechts éénmaal en op zaterdag maar helemaal niet meer. Een brief, op vrijdagavond gepost, bereikt niet voor dinsdag zijn bestemming, binnen dezelfde stad wel te verstaan.

Toen post en telefoon werden gesplitst nam de laatste de koninklijke naam mee; maar het postbedrijf werd door de overname van een Australische expeditiefirma een wereldorganisatie onder de nieuwe naam TPG. Onze harten zwollen van nationale trots. Maar op de postkantoren van het wereldbedrijf wordt nog altijd geen andere pinpas geaccepteerd dan die van de Postbank; met iedere andere bankpas moet je, om bij de multinational te betalen, eerst ergens anders contant geld gaan trekken.

Nu wilt u het brieftarief verhogen met maar liefst 12,5 procent (van 39 naar 44 cent) en maakt u bovendien het voornemen kenbaar 4000 brievenbussen af te voeren. Tja, het geld voor die nieuwe oranje exemplaren en voor die kekke nieuwe anoraks voor uw bestellers moet natuurlijk ergens vandaan komen, net als voor die paginagrote dagbladadvertenties en al die enthousiaste televisiereclame. En dan moeten ook nog alle bestelbussen worden overgeschilderd, er moeten nieuwe letters op uw kantoren en ga zo maar door.

Maar voor mij had u dat niet hoeven doen, hoor. Ik kon die brandweerrode brievenbussen nog best met het blote oog waarnemen en of uw bestellers zich in hun nieuwe hesje rapper voor me zullen voortbewegen moet ik nog maar zien. Nu komen ze nog langs, lijkt het, wanneer het hun uitkomt: soms om elf uur ’s ochtends, soms om drie uur in de middag – het blijft afwachten. Is hun nieuwe windbreker wellicht dusdanig gestroomlijnd dat daarin verbetering mag worden verwacht?

Toen de euro werd ingevoerd werd die handig gebruikt om de postzegel van 80 cent om te waarderen naar 39 eurocent: een verhoging met 7,5 procent.

Dat u dus nu, geachte TNT, bij uw zoveelste metamorfose ons een voorgefrankeerde envelop cadeau doet, geeft blijk van uw onwennigheid in het geven van geschenkjes. Met één postzegeltje sleurt u immers uw murw getreiterde clientèle niet echt mee in uw feeststemming. Het is bovendien een blaartrekkend lelijk ding, dat met de witte baan onder het stekende oranje doet denken aan het soort gekleurd overhemd met een witte boord zoals minister Remkes die draagt.

U vindt hem blijkbaar wel mooi. Daarom zend ik ’m u graag retour met de volgende klassieke vraag bij uw oranjerevolutie: what’s in it for me?

Met beleefde groet,

    • Frans van Lier