Albert Heijn stopt met prijzenoorlog

Supermarktbedrijf Albert Heijn stopt in december met zijn prijzenoorlog. De grootste supermarktketen van Nederland wil de prijsverschillen met zijn concurrenten niet verder verkleinen.

Dat zegt directeur Dick Boer van Albert Heijn in een gesprek met deze krant. „We hebben in 2003 een driejarenplan opgesteld. De doelen die we hebben gesteld, hebben we gehaald. Ik ben tevreden over onze huidige prijspositie.”

Albert Heijn (AH) voert de komende twee maanden nog wat kleine aanpassingen door. De 700 winkels verlagen elke week van steeds zo’n vijftig producten de prijs enkele procenten.

Wel zegt Boer de prijzen aan te zullen passen als concurrenten de prijzen verlagen. „Met het huidige prijsniveau zitten we weer in het midden van de markt. Ik laat deze positie nooit meer los.”

In oktober 2003 begon Albert Heijn met vele series prijsverlagingen, in reactie op dalend marktaandeel door te hoge prijzen. Het bedrijf had zijn prijzen opgeschroefd om de talrijke overnames van moederconcern Ahold te betalen. Zonder prijzenoorlog zouden de supermarktprijzen nu gemiddeld 8,2 procent hoger liggen.

Bestuursvoorzitter Jaap Lagerweij van Sperwer (214 Plus-winkels, 320 Spar-vestigingen) had niet verwacht dat Albert Heijn zou stoppen. „Ze hebben het knap gedaan. Hun omzet, winst en marktaandeel is flink gestegen. Bovendien is sinds de prijzenoorlog de opmars van discounters gestopt.” Hij denkt dat AH meer gaat profiteren van het lage prijspeil. „Het verschil met C1000 [de nummer twee met 465 winkels, red.] is maar 2 à 3 procent. Waarom zouden klanten nog voor dat verschil naar C1000 gaan, als ze bij Albert Heijn veel meer keuze hebben?”

In de eerste helft van dit jaar behaalde Albert Heijn een bedrijfsresultaat van 204 miljoen euro: meer dan in geheel 2003. De winstmarge ligt op een recordhoogte van 6,2 procent en het marktaandeel is gegroeid. In 2005 steeg het van 25,3 naar 26,4 procent. Het lopende jaar „is in lijn daarmee toegenomen”, zegt Boer. Vergroting van marktaandeel, klanttevredenheid en marge waren de belangrijkste doelen van AH’s driejarenplan.

Boer bracht concurrent Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar) aan de rand van de afgrond. Laurus moest afgelopen voorjaar twee van zijn drie ketens verkopen om faillissement te ontlopen.

Boer zegt in zijn volgende driejarenplan, per januari, het accent te leggen op innovatie: „Het is weer tijd om te investeren.” Zo zal AH het assortiment, dat tijdens de prijzenslag kromp, vergroten. Grotere AH’s krijgen er 1.500 tot 2.000 nieuwe producten bij. Ook begint het bedrijf eind dit jaar met zelfscan, betalen zonder caissière. Dat bekort de wachttijd voor kassa’s en bespaart personeelskosten. Het bedrijf vervangt de komende jaren ruwweg de helft van de kassa’s door zelfscanapparatuur.

prijzenoorlog:pagina 23

    • Frits Baltesen