Aernout Mik

Aernout Mik Oorlog bestaat niet alleen uit gevechten, oorlog is vooral ook verveling. Dat weten we sinds de film Jarhead van regisseur Sam Mendes, die liet zien hoe Amerikaanse soldaten zich tijdens de Golfoorlog verveelden. Raw Footage, de nieuwe videoinstallatie van kunstenaar Aernout Mik, heeft dezelfde thematiek, maar Miks werk is veel sterker. Zijn video laat zien hoe het lange wachten zijn tol eist: iedereen hangt maar wat rond, en af en toe wordt er geschoten, je ziet niet waarheen of waarop. De beelden zijn gemaakt tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië. Mik laat ze in het Utrechtse kunstcentrum BAK zien op twee schermen, alsof hij ten minste twee tegenover elkaar staande machten presenteert. Het is voor het eerst dat Mik gebruik maakt van documentaire beelden. Al het materiaal is afkomstig van persbureaus en de fragmenten hebben de tv nooit gehaald, omdat er te weinig in gebeurt. Maar de beelden zijn schrijnend, juist omdat ze zo rustig zijn. Ze werpen een blik op de dagelijkse beslommeringen in oorlogstijd en dat leidt niet zelden tot absurde beelden. Een varken loopt op een drafje langs, uit zijn bil ontbreekt een hap. Mannen in burgerkleding laden verstijfde lijken in op een truck. Schijnbaar onbewogen, grapjes makend. Meer dan een uur lang dompelt Mik je onder in het documentairemateriaal. En dan, een zaaltje verder, Scapegoats (2006), zijn tweede videoinstallatie; hierin intensifieert hij de werkelijkheid. De mensen (acteurs) lopen met plastic tasjes, net als de echte krijgsgevangenen die met lege ogen en volle tassen in een rij staan opgesteld. Net als in Raw Footage laat Mik de verwarring bestaan over de overheersers en overheersten. Die geënsceneerde beelden zorgen voor zo’n gemene spanning, dat ze bijna realistischer lijken dan Raw Footage. Aernout Mik t/m 24 dec in BAK, Lange Nieuwstraat 4, Utrecht. Wo t/m za 12-17u, zo 13-17u. Videostill uit 'scapegoats' (2006) van Aernout Mik

Oorlog bestaat niet alleen uit gevechten, oorlog is vooral ook verveling. Dat weten we sinds de film Jarhead van regisseur Sam Mendes, die liet zien hoe Amerikaanse soldaten zich tijdens de Golfoorlog verveelden. Raw Footage, de nieuwe videoinstallatie van kunstenaar Aernout Mik, heeft dezelfde thematiek, maar Miks werk is veel sterker. Zijn video laat zien hoe het lange wachten zijn tol eist: iedereen hangt maar wat rond, en af en toe wordt er geschoten, je ziet niet waarheen of waarop. De beelden zijn gemaakt tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië. Mik laat ze in het Utrechtse kunstcentrum BAK zien op twee schermen, alsof hij ten minste twee tegenover elkaar staande machten presenteert. Het is voor het eerst dat Mik gebruik maakt van documentaire beelden. Al het materiaal is afkomstig van persbureaus en de fragmenten hebben de tv nooit gehaald, omdat er te weinig in gebeurt. Maar de beelden zijn schrijnend, juist omdat ze zo rustig zijn. Ze werpen een blik op de dagelijkse beslommeringen in oorlogstijd en dat leidt niet zelden tot absurde beelden. Een varken loopt op een drafje langs, uit zijn bil ontbreekt een hap. Mannen in burgerkleding laden verstijfde lijken in op een truck. Schijnbaar onbewogen, grapjes makend. Meer dan een uur lang dompelt Mik je onder in het documentairemateriaal. En dan, een zaaltje verder, Scapegoats (2006), zijn tweede videoinstallatie; hierin intensifieert hij de werkelijkheid. De mensen (acteurs) lopen met plastic tasjes, net als de echte krijgsgevangenen die met lege ogen en volle tassen in een rij staan opgesteld. Net als in Raw Footage laat Mik de verwarring bestaan over de overheersers en overheersten. Die geënsceneerde beelden zorgen voor zo’n gemene spanning, dat ze bijna realistischer lijken dan Raw Footage.

Aernout Mik t/m 24 dec in BAK, Lange Nieuwstraat 4, Utrecht. Wo t/m za 12-17u, zo 13-17u.