Scania werkt niet mee met MAN

Het is niet makkelijk om bemiddelaar te zijn. Vraag het maar aan Bernd Pischetsrieder, de topman van het Duitse autoconcern Volkswagen. Hij heeft geprobeerd de vrachtwagenfabrikanten MAN en Scania om de tafel te krijgen en een vriendschappelijke fusieovereenkomst te bereiken, waardoor de belangen van VW in beide concerns – respectievelijk 15 en 34 procent – verenigd zouden worden.

Maar Scania heeft geweigerd het spel mee te spelen, waarop MAN heeft gereageerd met de aankoop van 15 procent van Scania’s stemhebbende aandelen. Ook heeft MAN zijn bod verhoogd van 9,6 naar 10,4 miljard euro. De vijandelijkheden zijn dus weer hervat.

De verrassingsaanval van MAN op Scania betekent nog geen overname, maar is wel een belangrijke stap. Het Duitse vrachtwagenconcern hoeft nu alleen VW nog over te halen om zijn steun uit te spreken, want samen hebben ze een belang van 49 procent. De mening van Investor, de op één na grootste aandeelhouder van Scania die tot nu toe niet van zins leek een eveneens Zweeds concern in buitenlandse handen terecht te laten komen, is nu minder belangrijk.

Als alles gelijkwaardig zou zijn, zou het Pischetsrieder waarschijnlijk niet zoveel kunnen schelen hoe een eventuele overeenkomst in elkaar zou steken, zolang er maar één gesloten werd. De gelijksoortige economische belangen van VW in beide bedrijven zou de exacte financiële voorwaarden immers zo goed als irrelevant maken.

Maar er zit een addertje onder het gras. Scania zegt nu dat MAN de potentiële synergievoordelen van een overeenkomst onderschat, hoewel de doelstelling van 500 miljoen euro per jaar van MAN al aan de optimistische kant lijkt. De suggestie is dat Scania nog meer synergievoordelen zou kunnen verwezenlijken door MAN op te splitsen of zijn productiekosten te kortwieken. Dat zou leuk zijn voor de aandeelhouders, maar heel slecht vallen bij de vakbonden in het bestuur van MAN.

Het idee dat de ene uitkomst meer waard zou kunnen zijn dan de andere brengt Pischetsrieder in een netelige positie. Óf hij steunt een Zweedse oplossing, die de aandeelhouders meer waarde oplevert, óf hij steunt een Duitse oplossing, die minder synergievoordelen met zich meebrengt, maar hem een pak slaag van de Duitse vakbonden en politici bespaart – om maar te zwijgen van de drie grote leveranciers van VW die in het bestuur van MAN zitten.

Als zowel Scania als MAN bij zijn standpunt blijft, lijkt een vriendschappelijke fusie vrijwel uitgesloten en moet Pischetsrieder een keuze maken. Als hij voor de Duitse oplossing kiest, wordt hij de gebeten hond in Zweden. Maar als hij voor de Zweden kiest, maakt hij zichzelf onmogelijk in Duitsland. Het feit dat hij naar verluidt van tevoren op de hoogte was van de verrassingoverval van MAN, duidt erop dat hij zijn keuze wellicht al heeft gemaakt.

John Foley

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld