Oplage nrc.next komt op 75.000

De oplage van nrc.next, de ochtendkrant van NRC Handelsblad die sinds maart bestaat, is veel groter dan was verwacht bij de lancering. De eerste ‘officiële’ oplage is uitgekomen op 75.052, zoals die wordt gemeten door Het Oplage Instituut, een samenwerkingsverband van uitgevers en adverteerders. Het gaat dan om de ‘totaal verspreide oplage’ in het tweede kwartaal van dit jaar. Van de oplage wordt gemiddeld 10 procent gratis verspreid om reclame voor de krant te maken. Nrc.next hoopte op een betaalde oplage van 45.000 na een jaar.

De oplage van NRC Handelsblad is in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met 2,5 procent gedaald tot 240.000 exemplaren. Bij de krant verschuift een deel van de lezers naar het weekeinde: het aantal weekendabonnementen is met 30 procent gestegen tot 37.500.

Bij de grootste Nederlandse krant, de Telegraaf, steeg de oplage na een aantal kwartalen van forse dalingen. Mede dankzij het WK voetbal groeide de oplage met 2,3 procent tot 719.000 stuks. Ook Trouw, dat net als nrc.next op tabloidformaat verschijnt, boekte oplagewinst, en steeg met 1,1 procent tot 107.000.

De fusiekrant AD, eigendom van de uitgevers PCM en Wegener, kwam uit op 539.513 exemplaren. Die oplage laat zich moeilijk vergelijken met een jaar eerder, omdat de krant toen nog niet gefuseerd was uit titels als het Utrechts Nieuwsblad en het Rotterdams Dagblad. De Volkskrant verloor 1,8 procent van zijn lezers er kwam uit op 282.000.

Het Financieele Dagblad liet een groei zien van 5,2 procent tot 58.000. Ook kleinere kranten als Het Parool (plus 0,1 procent) en de Barneveldse Krant (plus 1,4 procent) kregen er lezers bij.

De oplage van de gratis krant Metro, onderdeel van het internationale Metro-concern, steeg met 1,8 procent tot 472.000 stuks. Die van Spits, uitgegeven door het Telegraaf-concern, steeg met 5,2 procent tot 421.000 exemplaren. Metro en Spits krijgen straks concurrentie van aangekondigde gratis kranten van De Volkskrant en ondernemer Marcel Boekhoorn.