Vechten voor designkleding

Rotterdam timmert aan de weg als modestad.

Dit weekend zijn er modeshows, en kun je voor weinig geld designkleding kopen op de Mode Marché.

Foto Mode Marché, Jakolien van der Poel
Foto Mode Marché, Jakolien van der Poel Poel, Jakolien van der;Mode Marché

Mode is oorlog. Zet een groep vrouwen in een ruimte met goedkope of afgeprijsde designkleding en je ziet ze veranderen in nietsontziende monsters.

Toen Karl Lagerfeld voor H&M een betaalbare collectie ontwierp, stonden er op de eerste dag dat hij in de winkel hing al uren voor openingstijd lange rijen voor de deur. Mensen vochten om kledingstukken. Diezelfde ochtend nog was de collectie bijna overal uitverkocht. Een jaar later herhaalde H&M dit succes met een collectie van Stella McCartney.

Aan de instructies van de organisatoren van de Mode Marché te lezen, verwachten zij vergelijkbare taferelen tijdens de stock sample sale die op 10 september in de oude Arminiuskerk in het Rotterdamse Museumpark zal plaatsvinden. „Draag comfortabele kleding en schoenen die je makkelijk kunt aan- en uittrekken”, raden ze je aan, en: „Doe goed (niet te bloot) ondergoed aan, in verband met de gelimiteerde pasgelegenheid.” Kom samen, roepen ze bovendien. „Twee zien meer dan één en het is ook makkelijker met het passen van kleding.” En het levert twee keer zoveel mogelijke kopers op, natuurlijk. De laatste tip: „Hoe vroeger je komt, hoe beter.”

Op de Mode Marché zullen naar verwachting dan ook veel doorgewinterde fashionista’s af komen, die niet op een naaldhak-tegen-scheenbeen meer of minder kijken. Zowel jonge als meer gevestigde modeontwerpers verkopen deze dag hun kleding, accessoires, stoffen en monstercollecties tegen – relatief – zachte prijzen. „Een jurk van 800 euro zal niet opeens nog maar 50 euro kosten”, waarschuwt mede-organisator Jakolien van der Poel. ,,Maar de ontwerpen worden wel betaalbaar. De gemiddelde prijs zal waarschijnlijk rond de 100 euro liggen.”

Onder de deelnemende designers bevinden zich onder anderen Ilja Visser en Emily Hermans, die afgelopen juli tijdens de Amsterdam International Fashion Week nieuwe collecties presenteerden.

De Mode Marché valt samen met De Wereld van Witte de With, een cultureel festival in de Rotterdamse Witte de Withstraat, het Museumpark en de omliggende straten. Het festival, met exposities, theater en performances, bestaat al sinds 2001, maar heeft sinds 2005 ook mode op het programma staan. „Het thema was toen ‘Rotterdam spiegelt zich aan zusterstad Antwerpen’ ”, vertelt Anne Wijnen van Rotterdam Festivals. „Antwerpen staat natuurlijk voor mode. We merkten toen dat mode goed binnen ons concept van jonge kunstenaars en nieuwe kunstinitiatieven past.”

Daarom staat dit jaar de Modetent in de William Boothlaan, waar modeshows en presentaties van nieuwe ontwerpers te zien zullen zijn. Wijnen: „Dat hebben we afgekeken van de New York Fashion Week, daar zijn ze ook ooit begonnen in een tent op een parkeerterrein.” De Modetent opent vanavond met een catwalkshow van initiatiefnemer NieuweOntwerpers.nl, die modetalent helpt met het opzetten van een eigen collectie en het verkrijgen van naamsbekendheid. Op zaterdag en zondag zijn er meer shows, en worden er workshops kleding maken gegeven, onder de noemer ‘Van troep tot trend’.

Op zaterdagavond is er ook de Going to a Go-Go ontwerpwedstrijd met als thema ‘Hillbilly Western Goes Mexican Voodoo’. Vijf deelnemers tonen hun ontwerpen, en van hen mogen er drie door naar de finale op 4 november in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. De wedstrijd is dit jaar voor de tweede keer. „We zijn begonnen als een soort alternatieve versie van de Robijn Fashion Award”, zegt organisator Monique van Gool. Andere belangrijke modeprijzen waren er na het verdwijnen van deze prijs niet meer. „We zijn rock ’n roll gerelateerd en dat is te beperkt voor grote sponsoren, maar ik probeer ons alternatieve imago er langzaam af te vijlen.” De wedstrijd is onderdeel van een Going to a Go Go lifestyle-festival dit weekend, met muziek, exposities en activiteiten in de sfeer van de jaren vijftig en zestig.

Meer informatie op www.mode-marche.com, www.goingtoagogo.nl en www.festivalwww.nl