Snel surfen in de stoptrein

De zomer is voorbij.

nrc.next verheugt zich op de hoogtepunten van het najaar.

Wie reist met de trein, moet helemaal niets doen, schreef journalist H.J.A. Hofland laatst. Kijk naar buiten, let op het veranderende landschap en leer Nederland kennen, was zijn boodschap. Maar dat gaat op den duur vervelen. De kaasfabriek bij Woerden, de graffiti op de geluidsschermen bij Amsterdam-Zuidoost, zelfs de hazen in het weiland bij station Castricum.

Slapen is een optie. De krant lezen ook, maar – met alle respect voor nrc.next – die krant heb je na drie kwartier ook wel uit. Als je dan nog niet op je werk bent, zou het handig zijn om bijvoorbeeld alvast de e-mail door te nemen.

Breedband internet in de trein. Ik kan niet wachten op hogesnelheidssurfen in de stoptrein.

De NS stuurde onlangs een brief aan alle reizigers met een eerste-klasabonnement. De envelop bevatte een bon voor een gratis exemplaar van NRC Handelsblad en een kraskaart voor KPN Hotspots. Deze dienst van de NS en KPN verzorgt draadloos internettoegang op stations. Dat lijkt handig, maar dat is het niet.

Hoe werkt het? Je start de laptop en wacht totdat de trein een station binnenrijdt. Dan gebeurt het. ‘Er is nu verbinding met draadloze netwerkverbinding. Verbonden met KPN. Signaalsterkte uitstekend’, meldt de laptop tijdens het schrijven van dit stukje. Je opent een browser en er verschijnt een pagina van KPN Hotspots. Gebruikersnaam, wachtwoord en je bent online. Surfen op het web, inloggen op het bedrijfsnetwerk, skypen met collega’s, alles vanuit de coupé. Maar dan vertrekt de trein. Honderd meter buiten het station verliest de pc zijn internetverbinding. Zo komt van werken niet veel terecht natuurlijk.

Wel zin om te werken op het perron? Een kraskaart voor 1 uur toegang kost 5 euro, 1 dag kost 10 euro en 1 maand 30 euro.

Internetten onderweg kan wel, maar het is ook duur. Het lijkt op ouderwets inbellen bij een internetprovider. Je belt alleen niet in via een vaste telefoonlijn, maar via een opgevoerde vorm van gsm: UMTS of GPRS. Het modem is een hip insteekkaartje voor de laptop. Wegens de hoge prijs wordt UMTS eigenlijk alleen toegepast door zakelijke gebruikers. De miljoenen die telecomaanbieders jaren geleden betaalden voor een UMTS-licentie moeten nu worden terugverdiend ten koste van de klant. UMTS is bovendien niet erg snel en je hebt alleen in de Randstad een goede dekking. Ga je met de trein van Utrecht naar Berlijn, dan ben je voor Apeldoorn al uitgesurfd.

Maar er gloort hoop. Snel draadloos internet in de trein – zoals thuis à la wifi – moet dit najaar beschikbaar komen. Dat beloofden de NS en KPN bij de start van KPN Hotspots. Beide bedrijven deden in december vorig jaar al een proef in de intercity tussen Haarlem en Maastricht. Dat was op basis van UMTS en GPRS, maar het is nog onduidelijk of dat de techniek is die men gaat gebruiken. In 2004 deed een Engels spoorbedrijf al een proef met internet via de satelliet.

Michiel Jonker, voorlichter van de NS, wanneer kunnen wij eindelijk snel surfen in de trein?

„We zijn volop in onderhandeling met KPN. Je moet een broedende kip niet storen. Ik verwacht dat alle details eind deze maand bekend zijn.”