Lenige actrice speelt verkrampte vrouw

Voorstelling: Afkloppen! van Camilla Marienhof door Bellevue Lunchtheater. Regie Ria Marks. Gezien: 3/9 Theater Bellevue, Amsterdam. Daar t/m 17/9.

Graffiti, neonlicht en zwerfvuil: de metrowagen op het podium oogt niet erg gezellig. In dat ontmoedigende decor speelt de Deense mimespeelster Camilla Marienhof een solo die zonder de humor ondraaglijk droef zou zijn.

Haar personage is een door angsten geplaagde jonge vrouw. Dwangmatige rituelen moeten die angsten bezweren. Maar dat doen ze niet. Ze spinnen de vrouw in een web van eenzaamheid: haar regelsysteem is een gevangenis waar niemand haar uit kan halen.

Het isolement krijgt niet alleen vorm doordat de actrice in Afkloppen! alleen op het toneel staat, maar ook door het stille spel. Er komen weinig woorden langs en als de vrouw al eens haar mond opendoet, dan is het gemompel in een taal die meer voor haarzelf bestemd lijkt dan voor de buitenwereld.

Maar het meeste zegt Marienhof met haar lichaam. De stangen van de metrowagen dagen haar uit om te dansen. Ritmisch slingert ze van paal naar paal, en soms hangt ze ondersteboven aan een stang pal voor de neus van het publiek. Daar zit ’m ook die zo broodnodige humor: in het contrast tussen de lenigheid van de performer en de stijfheid van degene die zij uitbeeldt. Met een kaarsrechte rug biedt de vrouw weerstand aan alle denkbeeldige gevaren en net zo star als haar achter brillenglazen spionerende blik is het steile haar.

Ria Marks regisseert. Haar ervaring bij Orkater zet zij om in subtiel muziektheater.