Kippen? Textiel? Nee, luchtvaart!

Stork wordt belaagd door zijn twee grootste aandeelhouders.

Die willen dat het concern zich op luchtvaart concentreert.

Storks aandeelhouders willen dat het bedrijf zich concentreert op luchtvaart. Foto Hollandse Hoogte Nederland. Schiphol-Oost, 03-12-2004 KLM Engineering & Maintenance opende vandaag officieel haar deuren van het nieuwe onderhoudscentrum voor vliegtuigmotoren op de Luchthaven Schiphol. Motorenshop/ aircraft engine/ General Electric/ state-of-the-art facility can handle up to 350 engines a year/ werkplaats/ burgerluchtvaart/ KLM wil hier in de toekomst ook graag het onderhoud gaan doen voor de Joint Strike Fighter. JSF/ Samen met Stork proberen zij de order in de wacht te slepen. Luchtvaart/ luchtmacht/ Onderhoudswerkplaats/ onderhoud/ Bij deze onderhoudsdivisie werken zo'n 5000 mensen/ motoren/ sleutelen/ repareren/ arbeider/ werknemer/ KLM werkt samen met de Amerikaanse motorenfabrikant General Electric/ service/ vlieguren/ controle/ controleren/ servicebeurt/ mecanic/ werken/ propeller/ overal. Foto: Patrick Post/ Hollandse Hoogte
Storks aandeelhouders willen dat het bedrijf zich concentreert op luchtvaart. Foto Hollandse Hoogte Nederland. Schiphol-Oost, 03-12-2004 KLM Engineering & Maintenance opende vandaag officieel haar deuren van het nieuwe onderhoudscentrum voor vliegtuigmotoren op de Luchthaven Schiphol. Motorenshop/ aircraft engine/ General Electric/ state-of-the-art facility can handle up to 350 engines a year/ werkplaats/ burgerluchtvaart/ KLM wil hier in de toekomst ook graag het onderhoud gaan doen voor de Joint Strike Fighter. JSF/ Samen met Stork proberen zij de order in de wacht te slepen. Luchtvaart/ luchtmacht/ Onderhoudswerkplaats/ onderhoud/ Bij deze onderhoudsdivisie werken zo'n 5000 mensen/ motoren/ sleutelen/ repareren/ arbeider/ werknemer/ KLM werkt samen met de Amerikaanse motorenfabrikant General Electric/ service/ vlieguren/ controle/ controleren/ servicebeurt/ mecanic/ werken/ propeller/ overal. Foto: Patrick Post/ Hollandse Hoogte Post, Patrick / Hollandse Hoogte

De stilte voor de storm duurde niet lang bij Stork. Afgelopen dinsdag hulden de belangrijkste aandeelhouders van het industriële bedrijf – twee hedgefondsen – zich nog in stilzwijgen op een buitengewone aandeelhoudersvergadering waarmee Stork probeerde de gemoederen van de ontevreden beleggers tot bedaren te brengen.

De reden dat de grootaandeelhouders zich niet lieten horen was, zo redeneerden zij, dat de strategie niet op de agenda stond en er nergens over gestemd hoefde te worden.

Dat gaat binnenkort alsnog gebeuren. Gisteren stuurden de grootaandeelhouders Paulson en Centaurus een verklaring de wereld in waarin zij duidelijk maakten dat zij maar één optie zien voor het veelzijdige industrieconglomeraat: opknippen, in stukken verkopen en verdergaan als fabrikant van vliegtuigonderdelen. Weg met de kippenslachtlijnen, het technisch onderhoud en de textieldrukmachines.

Allemaal mooie bedrijfsonderdelen, volgens de activistische beleggers, maar niet in één concern. En dit alles binnen één jaar, zodat de aandeelhouders kunnen profiteren van de huidige gunstige marktomstandigheden.

Op een nieuwe aandeelhoudersvergadering zullen Centaurus en Paulson een voorstel waarin alle eisen op een rijtje staan in stemming laten brengen. Hun grote aandelenbelang, dat in de afgelopen maanden is uitgebreid van 20 procent naar 31,9 procent, is ruim voldoende om harde eisen te stellen aan de Stork-directie. Omdat de opkomst bij zo’n vergadering nooit 100 procent is, ligt het in de verwachting dat de twee speculatieve beleggingsfondsen met gemak meer dan de helft van de stemmen zullen vertegenwoordigen.

Met hun eis dat Stork een luchtvaartconcern moet worden, kiezen de grootaandeelhouders voor het veiligste onderdeel van Stork, althans op de lange termijn. Immers, de luchtvaart zal zich de komende decennia alleen maar uitbreiden en levert doorgaans langdurige leveringscontracten op. Luchtvaart is op dit moment goed voor 30 procent van de omzet van Stork.

Verscheidene betrokkenen vermoeden dat Centaurus en Paulson al contacten hebben met investeringsmaatschappijen – een ander type investeerder dan de speculatieve hedgefondsen die alleen op de beurs beleggen – die onderdelen van Stork willen kopen. Anders, zo wordt geredeneerd, zouden beide fondsen nooit zo’n risicovol belang opbouwen van 31 procent.

Daarmee lijkt het einde van Stork als veelzijdig conglomeraat nabij. Dinsdag nog onderstreepte topman Vollebregt dat de kracht van Stork op drie pijlers berust: luchtvaart, machines voor de voedingsmiddelenindustrie en technische dienstverlening. Dat was volgens hem een van de conclusies van de 17 miljoen kostende studie die Stork liet uitvoeren om de strategie tegen het licht te houden en te onderzoeken of het bedrijf moest worden overgenomen.

Centaurus en Paulson denken daar anders over. Zij menen dat de studie naar het eventuele vertrek van de beurs „extra onzekerheid” heeft veroorzaakt rondom Stork en de waarde van het bedrijf niet ten goede is gekomen.

De grootaandeelhouders voelen zich in die mening gesteund door de overige aandeelhouders, aangezien eind vorig jaar de koers van Stork met 11 procent daalde toen het topmanagement niet met de lang verwachte mededeling over verkoop van onderdelen kwam.

De vraag is wat de werknemers nu zullen doen. De centrale ondernemingsraad dreigde eerder deze week met harde acties als Stork wordt opgedeeld.

Het lijkt erop dat de directie van Stork de regie over de toekomst van het eigen bedrijf volledig kwijt is. De grootaandeelhouders hebben met hun heldere, bondige eisen van gisteren het roer overgenomen bij Stork. Het moet gek lopen wil Stork over een jaar nog in zijn huidige vorm bestaan.