Indiase man wil maskertje

Zo bleek als Michael Jackson willen Indiase mannen er niet uitzien, maar als ze dezelfde lichte kleur kunnen krijgen als Bollywood-idolen John Abraham of Hritnik Roshan, graag. In India is een lichte huidskleur nog altijd een schoonheidsideaal, en Indiase mannen, vooral die in de grote steden, zijn uit de kast gekomen.

Merken als L’Oréal en het Indiase Emami zijn hierop ingesprongen: de vorig jaar gelanceerde crème Fair & Handsome (‘blank en knap’) van Emami is niet aan te slepen. Mannen gaan naar schoonheidsklinieken voor een manicure, pedicure of een gezichtsbehandeling. De verzorgingsmarkt voor mannen is al goed voor bijna 200 miljoen euro, en volgens kenners zal dat snel oplopen.

Bij Kaya Skincare in Vasant Vihar, een wijk in het zuiden van Delhi, bestaat 40 procent van het klantenbestand uit mannen. „In het nieuwe corporate India is het belangrijk dat je er verzorgd bijloopt. Met een goede huid heb je meer zelfvertrouwen, zul je succesrijker zijn. Op je werk en bij de vrouwen”, zegt Gargi Chaterjee, marketingmanager van de Kaya-groep, die meer dan 40 klinieken heeft.

Aan het einde van de dag wipt kolonel Kumar bij Kaya Skincare binnen, officier van het Indiase leger, samen met zijn vrouw. Hij komt voor een maskertje en gezichtsmassage. Tijdens een intakegesprek met de dermatoloog krijgt hij een een spiegel voorgehouden: „Ziet u die lijnen op uw voorhoofd? Wij hebben een Botox-behandeling in de aanbieding waarmee u een half jaar rimpelloos door het leven kan.” De kolonel houdt het voorlopig bij een gezichtsbehandeling van zo’n 20 euro. „Maar ik denk dat ik nog wel terug zal komen".

De mannelijke klanten van Skincare zijn voornamelijk professionals, tussen de 20 en de 50 jaar. „Je ziet hier veel mannen die op weg zijn naar een sollicitatiegesprek, bruiloft of ontmoeting met potentiële schoonouders,” zegt skincare practitioner Lucas Bukve.

Met de groeiende middenklasse in India is ook het aanbod van geschikte (lees: met een goede baan en opleiding) mannelijke huwelijkspartners gestegen. Gearrangeerde huwelijken vormen nog altijd de meerderheid. Een potentiële bruidegom let daarom steeds beter op zijn presentatie. „Met een goede baan en een dikke buik kon je het vroeger misschien redden”, zegt Bukve. „Tegenwoordig is dat lastiger.”

Philip de Wit

In deze rubriek beschrijven correspondenten van nrc.next nieuwe trends in hun land.