Konmar is nog niet weg of de omzet schiet omhoog

Jumbo kocht 12 Konmars van Laurus. „We hebben alles veranderd in die winkels”, zegt de commercieel directeur. „Ik liep met pijn in mijn maag door zo’n zaak.”

Else Sebregts Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Zwijndrecht: 23-08-2006): Opening van een nieuw Jumbo filiaal in Zwijndrecht. Dit filiaal behoorde eerst toe tot Laurus en was er een Konmar gevestigd. Hier: Else Sebregts van de kaasafdeling.
Else Sebregts Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Zwijndrecht: 23-08-2006): Opening van een nieuw Jumbo filiaal in Zwijndrecht. Dit filiaal behoorde eerst toe tot Laurus en was er een Konmar gevestigd. Hier: Else Sebregts van de kaasafdeling. Visser, Dirk-Jan

Kort voordat de nieuwe Jumbo opent, roept de filiaalchef: „We gaan allemaal naar de ingang!” Zeker tachtig medewerkers in gele poloshirts wachten enkele minuten zij aan zij tot de rolluiken opengaan. „Spannend”, fluistert een meisje en ze slaat haar arm over de schouder van een collega.

Vijf jaar na de ‘operatie-Konmar’ verandert deze supermarkt in Zwijndrecht voor de zoveelste keer. Sinds vorige week woensdag is het een Jumbo. Het personeel hoopt dat er nu een einde is gekomen aan de voortdurende teruggang van hun winkel. ‘Hoera, wij zijn Jumbo!’ staat op de poloshirts van het personeel.

Konmar is nooit de schok te boven gekomen van de ombouwoperatie van 2001. Alle winkels van Edah, Super de Boer en Konmar moesten van moederbedrijf Laurus worden getransformeerd naar één nieuwe supermarkt: Konmar. Albert Heijn zou het benauwd krijgen.

Al vier maanden na de opening van de eerste winkel werd de operatie stilgezet. Daarna hebben ruwweg twintig verschillende bestuurders geprobeerd Laurus te redden. Zonder succes. Eerder deze week vertrok topman Harry Bruijniks, omdat hij het met de raad van commissarissen niet eens kon worden over de strategie van Super de Boer, het enig overgebleven deel van Laurus.

Vanochtend maakte Laurus bekend dat het opnieuw in grote financiële problemen zit. Sinds kort praat het concern weer met zijn banken over een oplossing. Tegelijkertijd publiceerde het bedrijf halfjaarcijfers: een verlies van 37 miljoen euro. Ook voor het hele jaar verwacht Laurus rode cijfers. Analisten speculeren over een verkoop van Super de Boer, zodat Laurus zou ophouden te bestaan.

Het bedrijf veranderde vele malen zijn winkelformules, assortimenten, service, namen en prijzen van zijn supermarkten. „Zo verliest je personeel het geloof in de eigen formule”, zegt directeur Frits van Eerd van supermarktconcern Jumbo. „We hebben de mensen van Konmar vijf tot acht dagen moeten trainen om ze weer te motiveren.”

Jumbo kocht deze zomer twaalf vestigingen van Konmar. Albert Heijn de resterende dertig. Tijdens de ombouw ziet de Brabantse onderneming de fouten bij Konmar. „We hebben alles veranderd in die winkels”, zegt commercieel directeur Colette Cloosterman van Jumbo. „Schapstellingen, koelmeubels en natuurlijk de zwarte plafonds.” Cloosterman verbaasde zich over de indeling van Konmar, die vergeleken met die van Jumbo chaotisch lijkt. „Ieder zijn smaak, maar wij kiezen voor duidelijkheid. Je hoorde soms dat je een blindengeleidehond nodig had om in een Konmar te kunnen winkelen.”

Verkoper Bas Haasdijk werkte tien jaar voor Konmar in Hellevoetsluis. Vorige week heropende zijn winkel als Jumbo. „Aanbiedingen bij Konmar waren meestal beperkt in voorraad. Assortimenten verschoven vaak van plek, zodat ze moeilijk vindbaar waren. Daar pest je klanten mee en zo hebben die klanten dat ook ervaren.”

Van winkels die Laurus opgeeft, maakt Jumbo een groot succes. De afgelopen jaren nam Jumbo zeven filialen over omdat ze verliezen maakten. Nadat Jumbo erin was gekomen, steeg de omzet minimaal 300 procent. Het record is een Super de Boer. Sinds er een Jumbo in het pand kwam, is de omzet elf keer zo groot.

Toen Jumbo in de race was voor de verkoop van Konmar, bezocht Cloosterman die zaken. „Ik liep met pijn in mijn maag door zo’n zaak. Vaak zag je weinig klanten. Producten lagen op de dag van de uiterste verkoopdatum in de schappen. Ik zag veel lege winkelwagentjes en weinig gemotiveerd personeel.”

Jumbo denkt dat het beter kan. Doel is in het eerste jaar 50 procent meer te verkopen, zei Cloosterman vorige week bij de opening van de eerste omgebouwde Jumbo in Zwijndrecht. Een manager van het projectteam lijkt die 50 procent veel te conservatief. „Ik weet zeker dat de omzet 200 à 300 procent toeneemt.”

De personeelsmanager van Jumbo is voorbereid: het aantal medewerkers in de nieuwe Jumbo’s stijgt van gemiddeld 80 naar 150. Medewerkster Else Sebregts van de Jumbo in Zwijndrecht: „Het is vijf jaar geleden dat het in de winkel zo druk was.”

„Oh, wat waren de mensen bij Konmar blij toen ze hoorden dat we ze overnamen”, zegt Aad Groenewegen van het projectteam. Ze kregen op die dag persoonlijke felicitaties en een taart. „‘Huh?’ zeiden ze. Zoveel aandacht waren ze niet gewend.”

Onderdeel van de metamorfose naar Jumbo was dat winkelmedewerkers mee mochten helpen met de sloop van het interieur van hun Konmar. „Ze kwamen bijna allemaal”, zegt Groenewegen . „Ze haalden alles leeg. Zo konden ze een begin maken met de ombouw. En afrekenen met het verleden.”