www.nrc.nl

Hebben. Mediaredacteur Marc Hijink is deze week op de IFA (Internationale Funk Ausstellung) in Berlijn. De IFA is een publieksbeurs voor consumentenelektronica. De beurs werd in 1924 voor het eerst gehouden. Anno 2006 vullen 1.049 fabrikanten uit 32 landen zo’n 92.000 vierkante meter expositieruimte in de Berlijnse beursgebouwen. Er komen honderdduizenden bezoekers op af. „Al in zijn openingsspeech op de IFA van 2003 voorspelde Samsung-directeur G.S. Choi een periode van groei van de consumentenelektronica. Hij gebruikte, niet zonder gevoel voor drama, de term ‘digitale renaissance’. Als Choi uit Nederland was gekomen had hij gezegd dat er na regen meestal zonneschijn komt. De cijfers van de eerste helft van 2006 geven aan dat Choi’s voorspelling klopte. De markt voor consumentenelektronica (CE) groeide in Europa met 18 procent, met uitschieters als Zweden (23) en Frankrijk (20 procent). Dit jaar kochten Europeanen al voor 41 miljard euro aan televisies, mp3-spelers, mobieltjes en digitale videorecorders. Ter vergelijking: in 2004 en 2005 groeide de CE-markt ‘maar’ met respectievelijk vier en zes procent. Dat 2006 zo’n goed jaar is voor de consumentenelektronica, ligt aan het WK Voetbal dat afgelopen zomer werd gehouden. De IFA telt nu 9 miljoen Europese huishoudens met een ‘HD-ready’ tv- toestel dat geschikt is voor weergave van high definition television – tv in een hogere resolutie en dus meer kijkplezier. In principe zouden die 9 miljoen huishoudens er allemaal een harddiskrecorder bij kunnen kopen, liefst een nieuwe die HDTV kan opnemen. Of een Blu-ray speler die films in HD kan weergeven, de beoogde opvolger van de dvd. Dat is het scenario zoals de elektronicafabrikanten op de IFA het graag schetsen.

Samsung-directeur Choi houdt vrijdag opnieuw een speech op de IFA. Eens kijken of hij zijn glazen bol weer heeft meegenomen. Een glazen bol met HD-projectie, natuurlijk.” Lees meer op:

www.nrc.nl/hebben