Naast Europees 112 ook een 116

Bepaalde meldpunten worden in heel Europa bereikbaar via speciale telefoonnummers die alle beginnen met 116. Dit is een initiatief van de Europese Commissie.

Deze telefoonnummers zijn bedoeld voor urgente diensten met een breed maatschappelijk nut, maar waarbij geen sprake is van levensgevaar of van een misdrijf waarbij iemand op heterdaad wordt betrapt. Daarvoor blijft het noodnummer 112 gereserveerd.

Een belangrijke eigenschap van de nieuwe nummers is dat burgers voor een bepaalde dienst in de verschillende landen van de Europese Unie hetzelfde nummer kunnen bellen. Dit nummer verschaft dan toegang tot de nationale of lokale instantie.

Minister Wijn (Economische Zaken, CDA) juicht het initiatief van de Commissie toe en moedigt Nederlandse instellingen en bedrijven aan om hun belangstelling kenbaar te maken. „Dit is een goed voorbeeld van een Europees initiatief waarvan de burger kan profiteren”, aldus de minister.

Diensten die voor ‘116’ in aanmerking komen zullen in eerste instantie afkomstig zijn van non-profitorganisaties en overheden. Zo komt er mogelijk één nummer in Europa voor acute psychische hulp. Ook diensten van particuliere instellingen komen in aanmerking. Hierbij valt te denken aan diensten die de internationale reiziger van pas kunnen komen, zoals informatie over openbaar vervoer, service bij verlies of diefstal van creditkaart of bankpas (blokkeren), of hulp bij pech onderweg.

Op dit moment kunnen instellingen en bedrijven hun eventuele belangstelling voor de 116-nummers kenbaar maken bij het ministerie van Economische Zaken. Zij kunnen zich ook rechtstreeks wenden tot de Europese Commissie of tot de European Conference of Postal and Telecommunications Administrations (CEPT). De bedoeling is volgend voorjaar de (eerste) 116-nummers in gebruik te nemen.