Minder brommers, beter rijgedrag: minder doden

De scherpe daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen twee jaar was geen toeval. Een belangrijke oorzaak is de forse daling van het aantal verkochte bromfietsen. Ook vertonen mensen een beter gedrag in het verkeer: minder extreme snelheidsovertredingen, minder autorijden na alcoholgebruik en vaker dragen van autogordels. Dat concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een rapport dat gisteren is aangeboden aan minister Peijs (Verkeer en Waterstaat, CDA).

In de jaren 2004 en 2005 zijn ongeveer 175 verkeersdoden minder gevallen dan op basis van langjarige gemiddelden werd verwacht. Het aantal verkeersdoden daalde in 2004 abrupt met 19 procent en in 2005 met nog eens 7 procent. Vorig jaar vielen in totaal ‘maar’ 817 verkeersdoden te betreuren. De SWOV denkt dat deze daling structureel is en vindt dat de minister haar doelstellingen moet aanscherpen. Volgens de SWOV is het haalbaar te streven naar maximaal 750 verkeersdoden in 2010 en 550 in 2020. Dit kabinet streeft naar maximaal 900 verkeersdoden in 2010 en 580 dodelijke slachtoffers in 2020.

De daling met 33 procent van de verkoop van bromfietsen in de twee jaren voor 2004 heeft 15 doden gescheeld, stelt de SWOV. Het afgenomen alcoholgebruik en de minder hoge snelheden hebben elk ook 15 doden voorkomen. Tien levens zijn gespaard doordat meer inzittenden gordels zijn gaan dragen.