Intriges, gevechten en tovenarij bij Oude Muziek

Festival Oude Muziek. Diverse concerten. Gehoord: 26/8 en 30/8, Utrecht.

Het jubilerende Festival Oude Muziek is, na een bijzonder gedenkwaardig begin met Cavalli’s opera l’Ipermestra, bezig aan een vrij ‘gewone’ editie. Gelukkig betekent dat: een breed aanbod van over het algemeen voortreffelijke ensembles, met bijzonder repertoire op perfecte concertlocaties.

Zo speelde gisteren het ensemble La Risonanza in de Geertekerk een concert met werk van Alessandro Grandi (1596-1663), een in de vergetelheid geraakte tijdgenoot van Monteverdi. Het ensemble begon wat onzeker, maar uiteindelijk bewezen vooral sopraan Emanuela Galli en tenor Giuseppe Maletto toch dat deze muziek volkomen ten onrechte is vergeten.

Het is een beetje het festival van de zangers, dit keer. Zaterdagavond laat, bijvoorbeeld, maakte sopraan María Cristina Kiehr een verpletterende indruk met werk van vrouwelijke componisten uit het Seicento.

Bij een optreden van het Asko Ensemble kwamen twee componisten het podium op om applaus in ontvangst te nemen. Levende!

Naast een sterke uitvoering van Richard Rijnvos’ Mappamondo (2004) beleefde Canzona, l’Homme Armé van Cornelis de Bondt zijn wereldpremière. Uit een laag grommend clubje musici midden op het podium klinkt in dit werk de oude melodie van l’Homme Armé, terwijl links en rechts opgestelde groepjes – geheel volgens de Venetiaanse uitvinding van meerkorigheid – die larderen met muzikale fragmentatiebommetjes.

In Vredenburg bracht Il Seminario Musicale gisteren een concertante uitvoering van Il Medoro, een opera van Francesco Lucio (ca. 1628-1658). Aan het slot staat na ingewikkelde intriges, gevechten en tovenarij iedereen, weer levend en gelukkig op het podium. De waarheid was ook in de zeventiende eeuw minder genadig: Lucio zelf liet op zijn dertigste het leven na een verloren zwaardduel en raakte volledig in de vergetelheid.

Het avondvullende Il Medoro was getuige het tekstboek al flink ingekort, maar werd live verder gecoupeerd, alsof iemand steeds op de ‘skip’-toets van de afstandsbediening drukte. Het verhaal raakte zo verloren en de muziek kon het helaas ook niet zónder verhaal doen; ze zat ambachtelijk in elkaar en was rijk voorzien van de ellenlange melismes waar de zeventiende-eeuwse Venetianen dol op waren.

Vanavond treedt in Vredenburg de Italiaanse tenor Marco Beasley op, een oude bekende van het festival, die beschikt over de gave om oude muziek te zingen alsof hij die gisteren heeft verzonnen.