Aha-erlebnis [IFA 2006]

Vandaag een dag met veel persconferenties over nieuwe tv’s en een eerste glimp van wat de beurs te bieden heeft. In de Sommergarten van het enorme beursterrein wordt het podium opgebouwd voor het Scandinavische poptrio A-Ha, dat in de jaren tachtig erg populair was. Een echte Aha-Erlebnis, dus. Dat gold ook voor de persconferenties van

loewe_stand_small.jpg
Vandaag een dag met veel persconferenties over nieuwe tv’s en een eerste glimp van wat de beurs te bieden heeft. In de Sommergarten van het enorme beursterrein wordt het podium opgebouwd voor het Scandinavische poptrio A-Ha, dat in de jaren tachtig erg populair was. Een echte Aha-Erlebnis, dus.
Dat gold ook voor de persconferenties van vanmorgen, waar de vaste ploeg journalisten zich verzameld rondom de gratis hapjes. De verhalen van de fabrikanten veranderen ook niet van toon: elke tv is mooier, nieuwer, beter en goedkoper dan de vorige generatie. De markt voor lcd’s groeit erg snel, met groeipercentages van 180 procent of meer. Overigens is dat niets vergeleken bij de wannsinnig explodierende markt voor navigatieapparaten. Die zijn echter een stuk goedkoper dan een lcd-tv en hebben dus minder marge.

Toch tobben ook tv-fabrikanten met een dalende winstmarge op lcd-schermen. De eerste flatscreens kostten vierduizend euro of meer, maar elk jaar dalen de prijzen sneller. Een goede nieuwe lcd van behoorlijke omvang heb je voor 1.000 euro. Er worden weliswaar veel meer tv’s verkocht dan voorheen, maar de truc is echter als topfabrikant niet worden weggeconcurreerd door de allergoedkoopste schermen. Dat zijn vaak oudere generaties lcd-tv’s met achterhaalde technieken, kleinere maten en daarom lagere prijzen.

sharp_small.jpgSharp viert (samen met Miss IFA, zie foto) de opening van een nieuwe lcd-fabriek die grotere maten kan afleveren, en hoopt op een groter marktaandeel bij de maten tussen 42 en 52 inch. Want dat is dit jaar de standaardgrootte, nadat kijkers het vorig jaar nog met 32 en 37 inch schermen moesten doen. Naast Sharp zijn Samsung en LG/Philips de grootste lcd-producenten.
De concurrentie onder tv-fabrikanten is zo bikkelhard dat de prijzen met 25 procent per jaar dalen. Daarnaast zijn fabrikanten gedwongen om hun produktlijn elk jaar te vernieuwen, terwijl dat tot voor kort nog maar om de twee jaar gebeurde. In dat veld van dalende prijzen en snel veranderende technieken zoeken fabrikanten naar extra’s om meer geld voor hun tv’s te kunnen vragen.

Wat zijn de extra’s? LG presenteerde een tv met ingebouwde harddiskrecorder, maar Loewe heeft er één met een harddiskrecorder die HDTV kan opnemen. Het nut van deze laatste “wereldprimeur” hangt overigens sterk af van de aangeboden tv-beelden: het HDTV-signaal moet wel onbeveiligd door de kabelexploitant of de satelliet worden doorgegeven. De bescherming van auteursrechten is nog niet ganz klar bij de nieuwe formaten die bioscoopkwaliteit doorgeven, erkent Loewe.loewe_presentatie_small.jpg

Philips zet zwaar in op Ambilight, de lampjes die aan de achterkant van een plat tv-scherm omgevingslicht genereren passend bij het beeld op het scherm.
Bij de eerste introductie van Ambilight, in 2004 op de CES in Las vegas, werd daar wat lacherig over gedaan bij de CE-vakpers. “Slaat nergens op, de contrastratio (bepaalt onder meer de diepte van het zwart) wordt er alleen minder van”, zei een gerenommeerde tv-tester. Maar inmiddels schrijft diezelfde persoon op dat er dit jaar 1 miljoen Ambilight-tv’s verkocht zijn en dat Philips zelfs een Amerikaanse oogarts gecharterd heeft die voor de camera beweert dat Ambilight kijken goed is voor je ogen. Stressverlagend, als een flatscreen bioregulator aan de wand. “Nee, stressverlagend is natuurlijk niet als je het journaal zit te kijken. Maar wel voor films en games”, legt de nieuwe Europese topman Reinier Jens na de demonstratie uit.

Er wordt trouwens er wordt ook gesleuteld aan een opgevoerd versie van Ambilight, amBX, met wind, omgevingslicht in de hele huiskamer en trilllingen in de vloer. Klik hier voor een kort filmpje van de demonstratie (Quicktime nodig).
Als het gaat om de keuze tussen dvd-opvolgers HD-DVD en Blu-Ray, zit Philips als mede-uitvinder natuurlijk in het Blu-ray kamp. 20th Century Fox maakte op de Philips-persconferentie de eerste filmtitels bekend die op Blu-Ray gereleased worden. Dat zijn onder meer Speed, The Usual Suspects en - niet kapot te krijgen - Rocky. Ook Ice Age 2 (MGM) verschijnt op BD, zoals het koosnaampje voor de nieuwe disk luidt.

Philips ontwikkelde Blu-Ray samen met Sony, maar die fabrikant is nauwelijks te vinden op IFA. Volgens ingewijden is het een geldkwestie. Begrijpelijk, want het kost kapitalen om op deze beurs een grote stand neer te zetten en er tientallen personeelsleden een week lang te laten werken. Om maar te zwijgen over vakjournalisten die ingevlogen worden voor een persconferentie met aansluitend een gala-diner en een duur Aha-optreden.

Niet deze jongen, helaas. Die kwam met de goedkoopste trein en is al bijna weer op de weg zurück nach Holland. Morgen in sneltreinvaart over de beurs en even kijken bij Samsung, die morgenochtend nog een persconferentie houdt. Ook die fabrikant zoekt namelijk naar extra’s om concurrentie met andere de lcd-tv’s aan te kunnen. Samsung gaat een andere lichtbron aan de achterkant van het lcd-scherm bevestigen. Met led’s is de lichtopbrengst beter dan bij de gebruikelijke tl-buizen die in een tv zitten. Het beeld - je kunt het al raden - wordt nog fantastischer dan het al was.

IFA in het kort:
De IFA is een publieksbeurs voor consumentenelektronica; met name video, audio en mobiele toepassingen. De eerste Grosse Deutsche Funkausstellung werd in 1924 gehouden. Anno 2006 vullen 1049 fabrikanten uit 32 landen zo’n 92.000 m2 expositieruimte in de Berlijnse beursgebouwen. Tijdens de vorige IFA in 2005 kwamen 245.000 bezoekers kijken.