Zwartboek vrijdag in première

Bianca Stigter

Private Fears in Public Spaces. Zo noemde de Franse regisseur Alain Resnais zijn nieuwste film, en op voorhand is het de beste film van het filmfestival van Venetië, dat vanavond begint. Van de 21 films die er strijden om de Gouden Leeuw heeft hij de mooiste titel, en vandaag is dat nog het enige waar je op af kunt gaan, voordat al die titels films zijn geworden. Vale woorden worden schitterende meesterwerken. Vorig jaar begon Brokeback Mountain van Ang Lee in Venetië zijn tocht van nietszeggende titel naar Oscarwinnaar. Welke film zal dit jaar gaan winnen? De competitie biedt de gebruikelijke mix van vers talent en gevestigde auteurs. Het festival opent vanavond met Black Dahlia van veteraan Brian De Palma, een verfilming van de gelijknamige roman van James Ellroy over de gruwelijke moord op een jonge actrice in Hollywood vlak na de Tweede Wereldoorlog. Daarna volgen onder meer The Queen van Stephen Frears, en Quei loro incontri van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Interessant zijn vast de films van regisseurs die al een hit op hun naam hebben staan en daar nu een vervolg aan kunnen geven, zoals Darren Aranofsky van Pi die nu The Fountain laat zien en Apichatpong Weerekasathul van Tropical Melody die nu Syndromes and a century toont. Festivaldirecteur Marco Müller selecteerde maar liefst vier films uit Azië, waaronder I Don’t Want To Sleep Alone van Tsai Ming-Liang en Exiled van Johnnie To. En dan is er natuurlijk Zwartboek van Paul Verhoeven, de eerste Nederlandse film in competitie sinds Jos Stellings De Vliegende Hollander eind jaren tachtig. Black Book gaat vrijdagavond in première. De eerste sterren die vanavond over de rode loper gaan zijn Scarlett Johansson, Josh Hartnett en Hilary Swank, de hoofdrolspelers van Black Dahlia.

Dit jaar krijgen Venetiës leeuwen voor het eerst concurrentie in eigen land, en nog wel van een wolf. In oktober begint in Rome voor het eerst het Festa del Cinema. Of dit festival een belangrijke concurrent wordt, valt nog te bezien, maar het heeft wel al een grote ster gestrikt. Nicole Kidman, in het verleden een van de grootste trekpleisters op het Lido, presenteert daar haar nieuwste film, Fur, waarin ze de Amerikaanse fotografe Diane Arbus speelt. Het Festa del Cinema moet meer een publieksfestival worden dan de Mostra del Cinema, dat zeker onder de regering Berlusconi vaak als te elitair werd gezien. Marco Müller lijkt het niet te deren. In zijn derde jaar als directeur ziet hij de presentatie van films die de publiciteit ook zonder festival wel zouden halen als een „zonde’’, die hij met het vertonen van minder opvallende films moet compenseren.