...maar is dat wel zo?

Volgens Rover had de nieuwe dienstregeling uitgesteld moeten worden.

En Den Haag had geld beschikbaar moeten stellen.

Reizigersorganisatie Rover vindt dat de nieuwe dienstregeling van de NS er in deze vorm niet had moeten komen. „Dit is heilloos gekrabbel, waarbij er te veel mensen op achteruit gaan. De NS had voor echte groei moeten kiezen. Overstappen is heel hinderlijk. Die mensen uit het noorden en oosten zijn het slachtoffer van het heilig verklaren van de punctualiteit”, zegt voorzitter Michael van der Vlis.

Rover is het met de NS eens dat er een nieuw soort dienstregeling moest komen, maar vindt dat hiermee beter nog even had kunnen worden gewacht. Volgens Van der Vlis zijn er nog te veel onzekere factoren, zoals de invoering van de hogesnelheidslijn-zuid, de Betuwelijn en de viersporige verbinding tussen Amsterdam en Utrecht. „Ons voorstel aan de NS is geweest: stel het nog een jaar uit, dan is er meer duidelijkheid. Maar ze hebben niet geluisterd.”

Rover vindt wel dat Veenman „niet helemaal ongelijk” heeft met zijn standpunt over het achterwege blijven van investeringen in het spoor. De belofte was dat de spoorwegen een „grote sprong voorwaarts” moeten maken en dat is niet gebeurd. „Daar kun je de NS niet de schuld van geven. Den Haag heeft geen geld beschikbaar gesteld voor inhaalsporen en extra perrons.”

Rover is van mening dat er de afgelopen tien jaar te veel is besteed aan „hoogstandjes” en te weinig aan het bestaande spoor. „Als één miljard euro van de veertien miljard voor de Betuweroute en de hogesnelheidslijn-zuid aan de knelpunten op het oude spoor was uitgegeven, had dat al een stuk gescheeld”, zegt Van der Vlis.

Rover gaf eerder adviezen aan de NS, via het overlegorgaan Locov, ter verbetering van de nieuwe dienstregeling.

Rover neemt het de NS kwalijk dat in het overlegorgaan tijdens de ontwerpfase van de nieuwe dienstregeling steeds een kwaliteitsverbetering voor reizigers in het vooruitzicht is gesteld. „Uit de eindversie blijkt hier niets van”, zegt een woordvoerder. „Het is méér overstappen en langere reistijden.” Rover maakt zich ook zorgen over het gebrek aan treinen en personeel, waarover in een interne notitie van de NS wordt gesproken. „Nu al moeten in de spits veel te veel reizigers staan. Soms worden ze als haringen in een ton vervoerd. In de dienstregeling voor 2007 kondigt de NS aan per dag enkele honderden treinen meer te laten rijden, maar het is Rover onduidelijk hoe de NS dat gaat realiseren.”

Morgen voeren de NS en Rover overleg over de nieuwe dienstregeling en over hun wederzijdse verhouding, die de afgelopen maanden ernstig verstoord raakte. Joost Ravoo, directeur Corporate Communication van de NS, schreef Rover-voorzitter Van der Vlis een boze brief: „Aangezien het niet voor het eerst is dat u het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid verzoek ik u nogmaals te stoppen laster te verspreiden over onze organisatie. Bij herhaling zie ik mij genoodzaakt deze zaak over te dragen aan NS juridische zaken.”

Maar met die juridische stappen zal het volgens Veenman zo’n vaart niet lopen. „Wij blijven Rover zien als een gewaardeerde partij, terwijl Locov een constructief orgaan is.”