Digitale renaissance dankzij een kopstoot [IFA 2006]

choi.jpgAl in zijn openingsspeech de IFA van 2003 voorspelde Samsung-directeur G.S. Choi de komst van een periode van groei van de consumentenelektronica. Hij gebruikte, niet zonder gevoel voor drama, de term ‘digitale renaissance’. Als Choi uit het nuchtere Nederland was gekomen had hij gezegd er na regen meestal zonneschijn komt. En de Duitse IFA-woordvoerder drukt het nu zo uit: “Wir sind optimistisch”. De cijfers van de eerste helft van 2006 geven namelijk aan dat Choi’s voorspelling klopte.

De markt voor consumentenelektronica (CE) groeide in Europa met 18 procent, met uitschieters in de vorm van Zweden (23 procent) en Frankrijk (20 procent). In totaal kochten Europeanen in de eerste helft van 2006 voor 41 miljard euro aan televisies, mp3-spelers, mobieltjes en digitale videorecorders. Ter vergelijking: in 2004 en 2005 groeide de CE-markt ‘maar’ met respectievelijk vier en zes procent.

Dat 2006 zo’n goed jaar voor de consumentenelektronica is, ligt natuurlijk aan het WK Voetbal dat afgelopen zomer werd gehouden. Hier vlak om de hoek bij de ICC Messe in Berlijn ligt het Olympiastadion, waar Zidane in juli nog zijn allerlaatste kopstoot uitdeelde. Het WK Voetbal stimuleerde de verkoop van platte, en vooral grotere schermen. Alle verkochte lcd- en plasmatv’s droegen in de eerste helft dit jaar 52 procent van de totale consumentenelektronica-omzetten. Een jaar daarvoor was dat nog 31 procent. Voetbal maakt veel bij de Europeanen los - in ieder geval gaat hun portemonnee er een stuk losser van zitten.

Op dit moment telde de IFA 9 miljoen Europese huishoudens met een HD-ready toestel dat geschikt is voor weergave van high definition television - tv in een hogere resolutie die meer kijkplezier geeft. In principe zouden die 9 miljoen huishoudens er allemaal een harddiskrecorder bij kunnen kopen, liefst een nieuwe die HDTV kan opnemen. Of een Blu-ray speler die films in HD kan weergeven, de beoogde opvolger van de dvd. Dat is het scenario zoals de elektronica-fabrikanten op de IFA het graag schetsen. Vandaar dat de HDTV-recorders en Blu-Rayspelers ook een prominente rol op de beurs spelen. En televisies natuurlijk, want er zijn nog hele volksstammen die het met een ouderwetse beeldbuis moeten doen - de stakkers.
In werkelijkheid zijn het de consumenten zelf die bepalen of ze een nieuwe tv nodig vinden. Dat zou best nog wel eens een EK of WK overheen kunnen gaan. Niet voor niets wilde de NOS de voetbalwedstrijden afgelopen zomer nog niet in breedbeeld uitzenden, bang om de miljoenen kijkers met een ‘ouderwetse’ tv voor het hoofd te stoten.

Samsung-directeur Choi houdt vrijdagochtend opnieuw een keynote-speech op de IFA. Eens kijken of hij zijn glazen bol weer heeft meegenomen. Een glazen bol met HD-projectie, natuurlijk.

IFA in het kort:
De IFA is een publieksbeurs voor consumentenelektronica; met name video, audio en mobiele toepassingen. De eerste Grosse Deutsche Funkausstellung werd in 1924 gehouden. Anno 2006 vullen 1049 fabrikanten uit 32 landen zo’n 92.000 m2 expositieruimte in de Berlijnse beursgebouwen. Tijdens de vorige IFA in 2005 kwamen 245.000 bezoekers kijken.
Keynotes_Start.jpg