Beroemd bij 15 mensen

De groei van de blogosfeer blijft verbazen. Volgens de laatste cijfers van Technorati, een soort zoekmachine voor de blogosfeer, telt de wereld momenteel 52,3 miljoen weblogs.

Dat is een verdubbeling sinds begin dit jaar. In feite, verdubbelt de blogosfeer al gedurende ruim twee jaar elke vijf tot zeven maanden in grootte. En de rek lijkt er nog lang niet uit. Zo kwamen er de afgelopen maand dagelijks 175.000 nieuwe weblogs bij. Dat is 7.200 blogs per uur, twee per seconde. En op al die weblogs worden elke dag 1,6 miljoen stukjes geschreven. 1,6 miljoen. Elke dag. De conclusie dat de weblog het belangrijkste medium van onze tijd is, dringt zich dan snel op.

Maar getallen zeggen niet zoveel. Ten eerste zijn de cijfers van Technorati niet onomstreden. Volgens een recente studie van de Universiteit van Maryland bestaat meer dan vijftig procent van de blogosfeer uit zogenaamde spamblogs – weblogs die uitsluitend bedoeld zijn om advertentie-inkomsten te generen. Maar goed, dan hou je nog altijd een respectabel aantal van 26 miljoen over.

Veelzeggender is misschien om te kijken naar wie die weblogs nou eigenlijk lezen. The New York Times liet deze maand naar die vraag een opiniepeiling uitvoeren. En wat bleek? Slechts 10 procent van de Amerikaanse bevolking leest met enige regelmaat een weblog. En als je dan bedenkt dat maar een klein aantal weblogs verantwoordelijk is voor het allergrootste deel van weblogbezoeken, dan krijgen die indrukwekkende cijfers van Technorati opeens een heel andere betekenis. Dan is de weblog opeens niet meer het belangrijkste medium van onze tijd, maar het treurigste.

Al die miljoenen mensen die achter hun pc zitten te zwoegen op miljoenen stukjes, worden nauwelijks gelezen.

De Amerikaanse publicist en weblogger David Weinberger heeft dit verschijnsel, met dank aan Andy Warhol, treffend benoemd: „On the web everyone will be famous to fifteen people”.

Jeroen van Bergeijk