Azië jaagt op westerse topmanagers

Lenovo, ’s werelds derde computerfabrikant, heeft vijf in Azië werkzame topmensen bij concurrent Dell weggekaapt. De zet van het Chinese Lenovo, dat ruim twee jaar geleden de computerdivisie van IBM overnam, wordt door deskundigen gezien als een manier om snel marktaandeel in Azië te veroveren. Lenovo concurreert in Azië vooral met Dell en Hewlett-Packard.

Het binnenhalen van westerse topmanagers is geen nieuw verschijnsel in Azië. In juni haalde bijvoorbeeld de Shanghai Automobile Industry Co eenzelfde truc uit. China’s grootste automobielbedrijf wees de Amerikaan Phil Murtaugh van General Motors aan als hoofd van zijn internationale divisie.

En vorige week stapte de in Amerika opgeleide directeur van de Taiwanese elektronicafabrikant BenQ over naar ’s werelds grootste Chinese online zakenwebsite Alibaba.com.

Het Chinese bedrijfsleven heeft een tekort aan goed geschoolde managers in de leeftijdsklasse van veertig tot vijftig jaar. Zij hebben door de Culturele Revolutie niet of nauwelijks een opleiding genoten.

Chinese bedrijven denken door middel van moderne, vaak westerse managementmethodes en technische kennis beter te kunnen concurreren met buitenlandse rivalen.

Topmanagers van westerse bedrijven hadden tot nu toe weinig trek in een overstap naar Chinese bedrijven. Nu Chinese bedrijven, zoals Lenovo, meer aanzien krijgen, zijn veel westerse managers sneller bereid over te stappen.