Wolfmother en Iggy Pop vliegen de winkel uit

Leidt een succesvol optreden op Lowlands tot een hogere cd-verkoop? Ja, zeggen ze bij de platenmaatschappij van Luie Hond. De reggaeband kwam deze week op nummer 30 in de albumlijst binnen.

Vandaag onbekend en onbemind, morgen beroemd in heel Nederland. Het is de droom van elke rockband; doorbreken na een succesvol optreden op Lowlands.

Het overkwam de Nederlandstalige reggaeband Luie Hond, die op het driedaagse popfestival dat tien dagen geleden werd gehouden in een uitpuilende tent optraden. Na afloop spoedden nieuwgewonnen fans zich naar de cd-winkel van Boudisque, ook op het terrein aanwezig. Gedurende het weekeinde verkochten ze daar een kleine driehonderd exemplaren van Luie Honds album Met Liefde. Deze week komt de plaat op nummer 30 in de albumlijst binnen.

„Onze inspanningen zijn beloond”, zegt marketingmanager Leon Happé van Luie Honds platenmaatschappij Play It Again Sam (PIAS) tevreden. „We hebben geadverteerd in de festivalkrant en gaven per cd een gratis T-shirt weg. In combinatie met een overweldigend concert waren de omstandigheden ideaal.”

PIAS scoorde ook met de geëngageerde zanger Michael Franti & Spearhead. „Wij doen altijd goede zaken op Lowlands”, aldus Happé, „De exposure is immers optimaal; we staan één op één met de doelgroep.”

Inkoper Chris van Voorthuizen van Boudisque beleefde ook een druk weekeinde in Biddinghuizen. „Lowlands sorteert direct effect. Zo gauw een band heeft opgetreden, vragen mensen bij ons om de cd.” Na afloop van het festival ziet Van Voorthuizen het aantal verkochte cd’s van bands die op Lowlands optraden significant stijgen. „Dat kan oplopen tot 25 procent. Lowlands is een interessant fenomeen voor ons.” Natuurlijk, beaamt Van Voorthuizen, heeft Boudisq last van het downloaden van muziek. „Maar zijn mensen echt fan, dan willen ze toch de cd hebben. Een band als Arctic Monkeys had je wel dertig keer gratis kunnen downloaden, en toch verkoopt hun album uitstekend.”

Overigens is het ‘Lowlands-effect’ niet overal voelbaar. Muse en Arctic Monkeys bijvoorbeeld, verkochten ook vóór hun optreden op het popfestival al goed bij de Amsterdamse megastore Fame, laat een woordvoerder weten. En in de Groningse winkel Elpee merkt eigenaar Jan Kooi meer van de aandacht die bands krijgen op radio en tv dan dat hij extra cd’s aan Lowlands-gangers verkoopt. Daarbij: „Van tevoren voel je aan wat er gaat gebeuren. Zo had ik het album van Wolfmother extra ingekocht en vliegt een goedkope heruitgave van Iggy Pop de winkel uit.”

Soms ook wordt een succes op Lowlands later verzilverd. De Scissor Sisters oogstten veel succes op de tweede dag van het festival, maar hun nieuwe album komt pas later dit jaar uit. En toch – het debuutalbum van Scissor Sisters uit 2004 begint deze week weer goed te verkopen, aldus product manager Thijs Mantel van Universal.

Deze platenmaatschappij had haar kaarten gezet op de band Snow Patrol, die deze week van 50 naar 15 steeg in de albumlijst. Ook Universal gaf T-shirts cadeau en bedacht een actie om het concert van Snow Patrol extra gedenkwaardig te maken. „Met een street-team hebben we aanstekers uitgedeeld die tijdens de tekstregel Light up, light up moesten worden ontstoken. Dat was een bijzonder moment waar in de media veel aandacht voor was.”

Maar de echte winnaar was Wolfmother, zegt Mantel van Universal. „Zij scoren fantastisch zonder gratis premies, overtuigden puur op grond van hun muziek. Die klonk ouderwets, maar jong en oud zijn enthousiast.”

Bedrijfsleider Anton Speijers van het Amsterdamse Concerto kan in zijn winkel merken wat het publiek goed vond. “Er is veel vraag naar Wolfmother en Arctic Monkeys en, gek genoeg, ook opeens weer naar Anouk. Alle cd’s van Iggy Pop trekken aan, dus niet alleen het werk van The Stooges dat hij daar speelde.” Volgens product manager Niels Jansen van platenmaatschappij Warner is het Lowlands-effect pas op de lange duur merkbaar, omdat handelaren al voor het festival extra inkopen. „Die voorraad moet dus eerst weg.” Zelf vindt hij de media-aandacht voor het festival het belangrijkste.

In voorgaande jaren zette de Amsterdamse winkel Boudisque nog wel eens zo’n 700 exemplaren van één titel op Lowlands weg. „Maar dat waren prestigieuze bands met een nieuwe cd waar iedereen naar uitkeek, zoals The Editors en Soulwax”, aldus Happé. „Wat dat betreft heeft Luie Hond het lang niet slecht gedaan.”