Wat doen we met de labrador van vader?

Bij ons overlijden laten we naast een hoop herinneringen ook veel materiële zaken achter. Nabestaanden moeten vervolgens de juiste maatregelen treffen, maar dat is niet altijd makkelijk. Voor hen kan een handleiding uitkomst bieden.

Boedel

Steeds meer mensen nemen de moeite hun nalatenschap goed te regelen. Ze sluiten een uitvaartverzekering af en leggen zaken vast in een testament. Maar daarmee zijn veel praktische zaken niet geregeld. Want weten de nabestaanden welke lidmaatschappen moeten worden opgezegd? En waar liggen de papieren van de auto en de code van de gehuurde opslagruimte? Marleen Verspoor van Via Verspoor, dat zich bezighoudt met boedelafwikkeling, ziet door haar werk als boedelcoördinator hoeveel er geregeld moet worden na een uitvaart. Verspoor: „Voor de nabestaanden is het uitruimen van het huis van de overledene heel functioneel bij het afscheid nemen. Een flink deel van het werk is echter praktisch en administratief. Zoals het opzeggen van abonnementen en het verdelen van de inventaris.”

Dossier

Bij Verspoor ontstond het idee om een persoonlijke handleiding te maken voor de nabestaanden, een beschrijving van alle zaken die van belang zijn bij het afwikkelen van een boedel. „Ik vroeg me af waarom we niet vóór de dood zorgen dat alle informatie beschikbaar is.” Tegen een vast bedrag kan door haar een zogenoemd nabestaandendossier worden opgesteld waarin – op basis van een of twee gesprekken – alle belangrijke zaken worden opgenomen. Het zelf opbouwen van een dossier kan natuurlijk ook. Verspoor weet uit ervaring hoeveel zaken zich lenen voor opname in het dossier. „Neem een tweede huis in het buitenland. Hoe is het verzekerd, wie heeft de sleutel? En vader heeft ook nog een zeilboot in Harlingen, maar waar die precies ligt is onduidelijk.” Het vastleggen van de informatie bewijst zijn praktisch nut. „Neem alleen al de post”, zegt Verspoor. „Had vader een abonnement op Elsevier of kocht hij losse nummers? Het is makkelijk om dit bij leven door te nemen, dan dat de nabestaanden dit na een overlijden moeten distilleren uit de post die binnenkomt.”

Kanariepiet

„Zo’n dossier wordt een persoonlijk document”, weet Verspoor. „De ene klant heeft een boot in Frankrijk, de andere een effectenportefeuille waarvoor zaken moeten worden geregeld. Maar ook als mensen een kind financieel hebben geadopteerd in de Filippijnen wordt dat vermeld in het dossier.” En wat te doen als het huisdier zijn eigenaar heeft overleefd? Verspoor: „Of het nu de kanariepiet of een labrador is. Het geeft een rustig gevoel als er in het dossier staat: eerste opvang naar de buren en daarna terug naar de fokker.”

Aan de mensen die zelf een dossier samenstellen raadt Verspoor aan ook de wensen rond de uitvaart op te nemen. Dit garandeert een persoonlijke invulling. Ook kan worden opgenomen waar nabestaanden een (donor)codicil of euthanasieverklaring kunnen vinden.

Statisch

Het vastleggen van de praktische zaken zet mensen aan het denken, weet Verspoor. „Er komt ruimte in hun hoofd als dit klaar is.” Toch is een dossier zolang de eigenaar leeft niet af. Gemiddeld is eenmaal in de twee jaar een aanpassing aan de orde. „Als je verhuist, kinderen krijgt of zaken aanschaft of afstoot kunnen zaken veranderen.”

Cleo Scheerboom

Praktische informatie over het regelen van nalatenschap staat op www.erfwijzer.nl