Olievraag vult kas van SBM

De dienstverlener aan de olie- en gasindustrie SBM Offshore heeft in de eerste zes maanden van dit jaar zijn winst met 33 procent zien toenemen tot 97,8 miljoen dollar (75,9 miljoen euro). Bovendien heeft het bedrijf zijn winstverwachting voor dit jaar opnieuw naar boven bijgesteld.

SBM Offshore, het voormalige IHC Caland, profiteert van de wereldwijde jacht naar nieuwe olievelden op zee. SBM bouwt zogeheten FSOP’s, olietankers die zowel olie kunnen oppompen als opslaan. SBM is daarbij aangewezen op steeds geavanceerder technieken omdat in steeds dieper water naar olie moet worden geboord, zoals de Golf van Mexico.

De vooruitzichten voor het bedrijf uit Schiedam blijven onverminderd gunstig. Het bedrijf sluit contracten met de grote oliemaatschappijen voor de exploitatie van FSOP’s vaak voor tientallen jaren af, wat een constante stroom inkomsten genereert.

De eerste keer dat de winstverwachting naar boven werd bijgesteld was al in mei tijdens een tussentijdse rapportage van het bedrijf. Tijdens de halfjaarcijfers gisteren bleek dat de winstprognoses voor dit jaar nog steeds te laag zijn. In plaats van een winst van 185 miljoen dollar rekent SBM in 2006 op een minimale winst van 200 miljoen dollar.

Het enige probleem dat voor SBM op dit moment dreigt is dat de bouw van nieuwe drijvende olieopslag- en productieschepen achterblijft bij de vraag door een gebrek aan bouwcapaciteit op de werven. Begin mei kreeg SBM nog enkele grote orders ter waarde van 750 miljoen dollar voor nieuwe FPSO’s van oliemaatschappij Chevron voor exploratie voor de kust van Brazilië. De orderportefeuille van SBM is daardoor dit jaar gestegen naar 2,3 miljard dollar (1,8 miljard euro).

Iedere FPSO-installatie heeft een waarde van ongeveer 400 miljoen dollar. In Nigeria dingt SBM mee naar een grote order voor boorinstallaties van Exxon Mobil. Het bedrijfsresultaat van het bedrijf kwam in de eerste zes maanden uit op 116 miljoen dollar.

Het bedrijf uit Schiedam komt voort uit een aantal Nederlandse scheepswerven dat in 1965 fuseerde onder de naam IHC Caland. De scheepswerven zijn inmiddels verkocht, zodat SBM zich volledig op de oliesector concentreert.