Een tas die de rage overleeft

Bijna herfst, tijd voor nieuwe mode.

In een korte serie onthult nrc.next de trends, van top tot teen.

Goed, begrepen, duidelijk. De tas van deze herfst is dikbuikig, hij zit los in zijn bruin- of zwartleren vel en hij is versierd met blinkende gespen en ringen en kettingen. Maar ik wil hem niet. Ik vind hem schreeuwerig en onpraktisch en ik vrees bovendien dat hij een fad zal blijken, een rage waarover je volgend jaar alweer kunt verzuchten: goh ja, 2006.

Ik heb wel een tas nódig. Ik bezit er aardig wat, maar door mijn halsstarrige weigering om er meer dan bodemprijzen aan uit te geven, scheurt nu al weken de ene na de andere door z’n naden. Het enige exemplaar dat echt bestand lijkt tegen mijn dagelijkse werk- en privé-vracht komt van een parfumerie en was gratis. Misschien moet ik maar een keer duur doen. Op naar Maison de Bonneterie.

„De kleuren zijn heel saai dit seizoen”, zegt verkoper Eddy (40) meteen eerlijk. We lopen langs luxe merken als Escada, Bally en Burberry. „Het is zwart, zwart, zwart, bruin. Maar de elementen, de gespen en zo, die springen eruit. Goud! Zilver!”

Daar gaan we weer. Is er dan helemaal niets anders? Toch wel. Het klassieke leerwarenhuis Ferregamo maakt schitterend uitgevoerde parodieën op jaren vijftig-tasjes, met hard binnenwerk en een ijzeren knip als sluiting. Maar een kleine kost 559 en een grote 1.145 euro, blijkt als we de prijsjes tevoorschijn hebben gefriemeld. Beduusd gaan we verder.

Mannen geven in het algemeen niet veel om tassen, aldus Eddy. Groot succes bij de Bonneterie zijn wel de sporttassen van het Italiaanse Napapijri Geographic: gewone weekendtassen van canvas, voor de leek, maar volgens Eddy staat het merk voor „avontuur” en „ruige en gevaarlijke reizen”.

Tachtig euro voor een gevaarlijke reis is niet veel, maar ik sta nog steeds met lege handen. In de winkel van het Haagse designcollectief Topaze heb ik meer geluk. Een kast vol strakke rockabilly-tasjes met doodskoppen van Liquor Brand; harde witte handtasjes met rode kersjes erop; stewardessentassen met een twist van Topaze zelf. Alles rond de vijftig euro.

Een laptop past mooi in een Ragbag, een vierkante tas in zachte kleuren die in India wordt vervaardigd uit gerecyclede plastic tasjes. Het meermalen bekroonde ontwerp, waarmee je voor 46 euro ook de tasjesverzamelaars in New Delhi steunt, is van het Amsterdamse bureau iD-L.

www.ragbag.nlwww.liquorbrand.comwww.topaze.net