ABN koopt Kiwa voor lange termijn

ABN Amro Participaties koopt keuringsbedrijf Kiwa, vooral bekend als keurder van sanitair. Kiwa wil meedoen op de internationale markt voor keurmerken.

„Dit is het omgekeerde waar minister Wijn bang voor is”, zegt Bob Kramer, directeur van ABN Amro Participaties, over zijn overname van Kiwa NV, het certificeringsbedrijf van de Nederlandse waterbedrijven. „Wij doen dit niet voor de korte termijn”, zegt Kramer.

Overnames door financieringsmaatschappijen liggen onder vuur. Financiers zouden alleen denken aan kortetermijnwinst, niet aan de belangen van de overgenomen bedrijven. Minister Wijn heeft opgeroepen tot overleg over deze ontwikkeling.

„Wij zijn op zoek gegaan naar een financier die juist op de lange termijn met ons in zee wilde”, zegt Bouke Meekma, directeur van Kiwa Certification, het belangrijkste onderdeel van Kiwa NV. „De voorwaarden waren dat we niet snel worden doorverkocht en dat we zelfstandig blijven. ABN Amro Capital heeft zelfs een bedrijf al achttien jaar in bezit. Daar hebben we zorgvuldig naar gekeken. Ze zijn geïnteresseerd in groeibedrijven en wij hebben potentieel.”

Kramer sluit zich hierbij aan: „We hebben een bedrijfsplan dat na vier jaar wordt geëvalueerd. Als het goed gaat, gaan we gewoon weer vier jaar verder. Wij blijven graag aandeelhouder zolang er groeikansen zijn en kennen geen enkele dwang om te verkopen. Dat is niet ons doel.”

De naam Kiwa heeft een ouderwets klinkende oorsprong. ‘Keuringsinstituut voor Waterleidingsartikelen’ heette het bedrijf dat eigendom was van de drinkwaterbedrijven. Kiwa doet al lange tijd meer dan het keuren van kranen. Zelfs taxibedrijven worden dezer dagen op verzoek aan een keuring onderworpen – op stratenkennis en service van chauffeurs bijvoorbeeld.

Wel is Kiwa Water Research al eerder van Kiwa NV afgesplitst en blijft dat in handen van de waterbedrijven. Kiwa heeft nu een omzet van 55 miljoen euro en 575 werknemers. Het is daarmee een kleine speler op de internationale certificeringsmarkt en „te klein voor het Europa dat aan het ontstaan is”, zegt Meekma. „In drie jaar tijd zijn we in grootte verdubbeld en dat moeten we nog een keer doen. Dan behoren we tot de middenmoot in Europa.” Kramer van ABN Amro ziet in vier jaar tijd „een omzet van 150 miljoen”. De grote spelers waar Kiwa mee wil concurreren zijn Brits (Lloyds), Frans (Veritas) en Zwiters (SGS).

De groei moet ontstaan uit overnames of fusies, anders is een dergelijke snelle groei niet mogelijk. Om te beginnen is Kiwa in Nederland „sterk geïnteresseerd als Kema beschikbaar komt”, zegt Meekma. Vorig jaar heeft Kiwa Gastec, het keuringsbureau van de energiebedrijven, al overgenomen. Met Kema, controleur van elektrische producten, zouden alle keuringsbureaus van de oude nutsbedrijven in één hand zijn.

In het buitenland reiken de activiteiten van Kiwa al van Duitsland, waar het onlangs een drietal kleinere certificeerders overnam, tot in China, waar het bedrijf een eigen bureau heeft geopend om de diensten aan te bieden aan Chinese bedrijven die hun producten in Europa willen verkopen. „Kiwa blijft een krachtige Nederlandse onderneming”, meent Kramer van ABN Amro, „en kennis blijft voor Nederland behouden.”