Zege en verlies voor Ferrari in GP Turkije

De Braziliaan Felipe Massa heeft gisteren in een Ferrari de Grote Prijs van Turkije gewonnen. Maar door een fout van Ferrari verloor Michael Schumacher kostbare punten in de strijd om de wereldtitel. Fernando Alonso (Renault) gaat steviger aan de leiding.

De Spaanse Formule 1-coureur zag vijftien ronden lang ‘Schumi’ in zijn achteruitkijkspiegel, maar slaagde erin de Ferrari achter zich te houden. De titelverdediger uit Oviedo, die bij de finish 0,081 seconde voorsprong had op Schumacher, pareerde daarmee een belangrijke aanval op zijn koppositie in de WK-stand. Alonso heeft nu 108 punten, Schumacher 96.

Het duo finishte enkele seconden later dan Massa die in zijn Ferrari zijn eerste F1-overwinning ooit behaalde. „Dat de één het weekeinde redt, is goed nieuws voor het team. Want de ander heeft hett verprutst”, aldus een zelfkritische Schumacher.

De Italiaanse renstal mocht vanuit een luxepositie aan de race beginnen. Beide Ferrari’s begonnen vanaf de eerste startrij en reden rondenlang aan de leiding. In de veertiende ronde, toen de safetycar op de baan kwam, maakte de Scuderia een kapitale fout. Zowel koploper Massa als Schumacher werd de pits ingeroepen, waardoor de Duitser ruim tien tellen moest wachten voor hij kon worden geholpen. Alonso nam dat presentje dankbaar in ontvangst en reed ‘Schumi’ in de pitsstraat voorbij. In de 28ste ronde maakte de zevenvoudig wereldkampioen een stuurfout. In een lange bocht ging hij te wijd en kwam in een stuk kunstgras terecht. „Daar heb ik tijd verloren die ik niet meer kon goedmaken”, zei de Duitse coureur. „Het mocht vandaag niet zo zijn.”

Christijan Albers reed een uitstekende race, tot hij met zijn Midland in de 46ste ronde hard in de vangrail knalde. De coureur uit hield aan het incident geen ernstige verwondingen over. „Ik heb wat last van mijn schouder, maar verder gaat het wel”, reageerde Albers. Hoewel hij op de laatste plaats moest starten na een motorwissel, streed hij op een bepaald moment mee voor de negende plek. Na een te trage pitstop was een goede klassering niet meer mogelijk. (ANP)

Nader Bekeken: Pagina 15