De grootste marketingmolen op aarde

De Nederlandse autofabrikant Spyker wil het Formule 1-team van Midland overnemen.

Zomaar een Formule 1-team overnemen is niet voor elk bedrijf weggelegd. Victor R. Muller, chief executive officer van Spyker, denkt hiermee een internationale doorbraak te bereiken met zijn fabriek voor snelle auto’s uit Zeewolde.

Wat kan de Formule 1 voor Spyker betekenen?

„De Formule 1 is de grootste marketingmolen op aarde. Het zou voor ons de belangrijkste stap zijn in onze marketingexercities.”

Maar de Formule 1 is ook erg duur en de opbrengsten, voor kleinere teams, onzeker.

„Spyker is tot de conclusie gekomen dat het onder de nieuwe regels ontzettend aantrekkelijk wordt een Formule 1-team te laten rondrijden. Kleinere teams krijgen meer inkomsten dan in het verleden. Bovendien mogen de motoren drie jaar niet worden verbeterd. Dat betekent dat de ontwikkelingskosten zeer drastisch worden verlaagd.”

Wat zijn uw sportieve ambities?

„Als de transactie rondkomt, wil ik een goed geolied Formule 1-team onder Spyker-vlag laten rondrijden. Ik ga niet zeggen: we worden wereldkampioen. We willen wel meerijden voor de punten.”

Wordt het een Nederlands team?

„Door de betrokkenheid van Spyker zou het dat worden, maar dat betekent niet dat we alleen maar met Nederlandse coureurs gaan werken. Bovendien is het team nu gevestigd op Silverstone. Dat zie ik niet zo snel veranderen.”

Heeft u al een teambaas op het oog?

„Midland heeft nu een goede teambaas.”

U wilt aandelen uitgeven om een deel van de eventuele overname van Midland te bekostigen. Hoeveel geld heeft u beschikbaar voor het F1-team?

„Zolang we nog onderhandelen over de overname kan ik nog niets zeggen over de financiën.”

Hoe groot is de kans dat er volgend jaar een Nederlands Formule 1-team rondrijdt?

„Ook daar kan ik niets over zeggen zolang er nog wordt onderhandeld over de overname. Maar ik ben altijd hoopvol.”