Salade met parelgort

Voor 3-4 personen:150 gram parelgort6 rijpe trostomaten2 handjes zwarte olijfjes met pit (niet al te zout)10 blaadjes basilicum, in stukjes gescheurd2-3 teentjes knoflook, gepeld en kern verwijderd1 dl olijfolie extra viergezeezout (fleur de sel) en versgemalen zwarte peper25-30 gram rucola, gewassen en gedroogd

Parelgort is niet erg geliefd tegenwoordig vanwege de lange kooktijd die het nodig heeft. Dat is jammer, want het is een smaakrijk graan dat verder strekt dan alleen voor gebruik in ‘grootmoeders’ pan met soep. Maak er eens een salade mee. Gekookte parelgort verweekt niet zo snel als rijst of pasta en leent zich daardoor prima voor een voedzame zomerse salade die ruim van tevoren kan worden bereid en zich om die reden goed leent voor buffetten en picknicks. Parelgort is verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels. Kook altijd meer parelgort dan direct nodig is want de gekookte parelgort, afgedekt met folie, laat zich uitstekend bewaren in de koeling voor een andere (warme) toepassing. Zo wordt de moeite van het weken en de lange kooktijd beloond.

Bereiding: Week het graan ten minste 8 uur in ruim koud water. Kook het in een grote pan met kokend en gezouten water op een vrij laag vuur in gesloten pan in circa 2 uur gaar; of gebruik een snelkookpan die de kooktijd ongeveer met de helft bekort. Laat de parelgort in de geopende pan en van het vuur af nog zo’n 30 minuten staan alvorens het graan af te gieten en uit te laten lekken. Snijd intussen de tomaten in smalle partjes, de knoflook in fijne stukjes, ontpit de olijven en halveer ze. Doe dit alles tezamen met de basilicum in een diepe schaal, voeg de olijfolie toe, breng op smaak met zout en peper en laat het 20-30 minuten staan zodat de smaken zich met elkaar kunnen vermengen en de tomaten iets uitwateren. Schep er dan de uitgelekte parelgort doorheen. Bundel de rucola op een snijplank, snijd het in korte stukjes en meng het blad snel door de salade. Voor de variatie kan de basilicum ook wel eens vervangen worden door gedroogde oregano. En als er oregano wordt gebruikt, kan er voor een nog voedzamere salade die meer magen vult nog 1 à 2 blikjes uitgelekte tonijn door de salade worden geschept.

Florine Boucher