Jansons werkt verder aan zijn grootse Mahlercyclus

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons m.m.v. Vesko Eschkenazy, viool. Gehoord: 25/ 8 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 27/8 21 uur Dam Amsterdam.

Terwijl in de Amsterdamse binnenstad gisteravond de 29ste Uitmarkt begon, speelde het Koninklijk Concertgebouworkest in eigen huis het eerste concert van het seizoen onder leiding van chef-dirigent Mariss Jansons. De Eerste symfonie van Mahler, waarmee het concert werd besloten, wordt zondagavond nog een keer uitgevoerd op de Dam. Het is dan het slotconcert van de Uitmarkt, vanaf 21 uur rechtstreeks te zien op Ned. 2.

De tv-uitzending, die later op dvd zal worden uitgebracht, is voor het grote Amsterdamse en Nederlandse publiek een zeldzame kans om Jansons aan het werk te zien en te horen. Deze Eerste symfonie van Mahler wordt dit seizoen nog acht keer gespeeld, maar alleen in het buitenland.

Voor de pauze klonk gisteravond Mozarts Vijfde vioolconcert, met concertmeester Vesko Eschkenazy als solist. Maandag staat in het Concertgebouw nog meer Mozart op het programma. Dat concert wordt donderdag herhaald in Salzburg als het slotconcert van de Salzburger Festspiele.

Jansons begon gisteren aan zijn derde seizoen als de Amsterdamse chef. Na zijn voorgangers Bernard Haitink en Riccardo Chailly, is nu ook Jansons op weg naar een complete Amsterdamse Mahler-cyclus. Jansons bleek de afgelopen jaren steeds sterker een Mahlerdirigent van topklasse. In 2000, ver voor zijn benoeming, mocht hij in Amsterdam Mahlers Zevende symfonie dirigeren. Die kreeg een licht afwijkend profiel, soms zelfs wat luchtig en goedmoedig zorgeloos.

De ‘Tragische’ Zesde symfonie werd vorig jaar door Jansons fenomenaal en extreem indringend gedirigeerd als een onstuitbare opmars naar de dood. Het schrikwekkende slotdeel was zelfs gekmakend tijdens een van de heftigste concerten die ik ooit hoorde.

De Eerste symfonie, ondanks wat treurnis over de donkere kanten van het leven, is het opgeruimdste dat Mahler componeerde, vol levenslust, het ontwaken van de natuur met kwetterende vogels, met luchtige, volkse taferelen en tetterende dorpsfanfares. Alles werd door Jansons suggestief en sfeervol scherp neergezet, soms met nostalgie en tedere magie. Er is zeker ruimte voor een nog uitgesprokener interpretatie, maar wat gisteravond was te horen bracht het publiek tot veel enthousiasme.