Danspassen voor Robbie

Ogenschijnlijk, zal’k maar zeggen, neemt de beeldcultuur nog steeds in belang toe. Zelfs serieuze dagbladen wagen zich nu aan recensies en reportages in stripvorm. Dat de informatiedichtheid van zulke genres zeer gering is, telt blijkbaar niet: het ziet er hip uit, en voor een krant is dat vandaag de dag al heel wat. Maar wie de tekenen des tijds goed verstaat, kan net zo gemakkelijk tot de conclusie komen dat die beeldcultuur alweer op haar retour is.

Het aandeel van videoclips, in zekere zin het summum van beeldcultuur, is in de nieuwe programmering van muziekzenders MTV en TMF alweer verder teruggebracht. Dating-, reality- en oppimpshows suggereren eerder een soort belevingscultuur, waarbij bovendien Andy Warhols beroemde adagium over iedereen, roem en één kwartier nog verder wordt aangescherpt. Wie zo stom is om een duur sms’je naar TMF te sturen kan zijn naam ook nog voorbij zien flitsen, en dan ben je in ieder geval heel even deel geweest van de televisiebeleving.

Het is alsof clips er van de weeromstuit ook minder opmerkelijk van worden. Neem nou Rudebox, de nieuwe single van Robbie Williams. Die wist in het verleden nauwkeurig te shockeren, met filmpjes van feesten vol drank, drugs en seks, of met strippartijen tot op het bot. Ook een vorm van belevingscultuur, natuurlijk. Maar van Rudebox frappeert de muziek meer: een vette electrofunkstomper, geproduceerd door het onbekende Soul Mekanik maar wel gedrapeerd rond een sample van de funky jarentachtigkraker Boops (Here To Go) van Sly & Robbie. Het leukste van de clip is nog het kekke trainingsjekkie van Robbie: een glimmend zwart geval met de rastakleuren rood, geel en groen aan boorden en kraag (een hommage aan de Jamaicaanse topmuzikanten Sly Dunbar en Robbie Shakespeare, ongetwijfeld). Het is van Adidas, een merk dat hij dan ook onmiddellijk bezingt in samenhang met het woord ‘old school’. Want ook de graffiti-achtige vormgeving en Robbies onbeholpen pogingen tot rap werpen hem en de kijker terug naar pakweg 1983. Verder zien we wat schone dames wulps dansen, al dan niet om een paal geslingerd – iets dat buiten Amsterdam ook al niet meer schokkend wordt gevonden. Ook wel geinig zijn de silhouetten van dansende mannen, in wie zich met gemak MC Hammer, Michael Jackson en Pharrell Williams (die is niet zo old school) laten herkennen.

Maar het meest opmerkelijke aan de hele Rudebox-campagne is de wedstrijd, waarbij fans hun eigen danspassen op het nummer kunnen uploaden (zie www.rudebox74.com). Zodat ook degenen die niet bij optredens door Robbie gezoend worden, deel kunnen hebben aan de belevingscultuur rond zijn persoon.

JACOB HAAGSMA