Geen string, maar een hipster

Bijna herfst, tijd voor nieuwe mode.

nrc.next onthult de trends, van top tot teen.

Waar is de string gebleven? Hij was al nooit zo zichtbaar, maar de kleinste damesonderbroek ooit is nu wel heel opvallend afwezig. De twee scherpe streepjes boven de billen van bukkende serveersters, de verzuchtingen op het damestoilet („Wat knelt deze”, „Hij is gescheurd”), ze zijn verleden tijd. In de keiharde wereld van het damesondergoed heeft de string opeens afgedaan.

„Een jaar geleden verkochten we hier nog zesduizend strings per week”, zegt Marieke (27), verkoopster bij ondergoedwinkel Jambelle op het Centraal Station in Utrecht. „Nu zijn het er misschien dertig.” Strings kosten ook haast niets meer: bij Jambelle krijg je er voor zeven euro drie mee uit de grabbelbak bij de kassa.

„Het zat natuurlijk toch niet echt lekker”, verklaart Marieke. Ze heeft nog wel een persoonlijke tip: wie een keer per se naadloos in een strakke broek of jurk wil, wende zich voor iets meer geld tot het Italiaanse Oroblu, dat strings „met platgeslagen naden” maakt die je werkelijk niet voelt.

Maar verder zijn we verlost, en mogen we een hipster aan: laag op de heupen, maar een forse, rechte onderbroek, met korte pijpjes. Gemaakt van katoen dat wordt vermengd met elastine, een lycra-achtige, heerlijk zachte kunststof. Een grote hit bij tienermeisjes zijn de minishorts van Björn Borg van achttien euro per stuk. Niet aan te slepen, zegt Marieke. Nederland is een van de grootste afnemers van het merk van de Zweedse oud-toptennisser, en toen bleek dat meisjes hier al in mannenshorts rondliepen om ook maar het logo te kunnen showen, nam het hoofdkantoor in Stockholm maatregelen en verscheen het damesmodel.

En de beha’s? Die zijn padded, voorgevormd, dat staat vast. Met een laagje schuim of een beetje gel, bij Hunkemöller ook los te koop als opvulling, worden borsten ronder en gelijkvormiger en verdwijnen de tepels uit zicht. Een push up variant kan, maar bij een grotere cup raadt bedrijfsleidster Janny (52) van Hunkemöller dat af. „Vrouwen willen er nu per se sexy uitzien”, zegt zij. „Ze zien dat in de bladen en in videoclips, en dan willen zij het ook meteen. Maar een D- of E-cup moet je niet nog opduwen, vinden wij. Dat staat niet.”

De najaarscollectie van Hunkemöller is wel sexy: het regent kant, bloemetjes, strikjes en ruches. „Kijk deze nou”, zegt Janny. Ze houdt een glimmend turquoise slipje vol plooitjes omhoog. Op de billen staat ‘Rose’, in zilveren spikkeltjes. „Het is net een babybroekje.”

Sandra Heerma van Voss