Dub-step virus en veel Mahler

2006 is Mozartjaar, Schumannjaar en Sjostakovitsjaar in de klassieke muziek, maar ook aan Mahler valt dit seizoen niet te ontkomen

De Nederlandse Opera is uitgegroeid tot een internationaal hoog gewaardeerde kunstinstelling. In juni bracht ze de productie op wereldniveau van Lady Macbeth van Mtsensk in het Sjostakovitsj-jaar 2006. In het Mozartjaar 2006 komt de Nederlandse Opera met een mega-Mozartproject dat het halve operaseizoen beheerst en een enorm risico betekent. Cosí fan tutte, Don Giovanni en Le nozze di Figaro worden geënsceneerd door regisseurs Jossi Wieler en Sergio Morabito, even omstreden als beroemd.

Ook de tweede helft van dit operaseizoen is uitzonderlijk: Wagners Tannhäuser in de regie van Nikolaus Lehnhoff, Madama Butterfly in de regie van Bob Wilson, Händels Hercules in de regie van Luc Bondy, Die Gezeichneten van Schreker in de enscenering van Martin Kusej, Wagner Dream van Jonathan Harvey in de regie van Pierre Audi en Doctor Atomic van John Adams in de enscenering van Peter Sellars.

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest blijft het een probleem dat de wereldberoemde chef Mariss Jansons zo weinig in het Amsterdamse Concertgebouw optreedt. Zondag dirigeert hij de Eerste symfonie van Mahler op de Dam, het slotconcert van de Uitmarkt. Uniek wordt op 7 november de viering van het vijftigjarig dirigentenjubileum van Bernard Haitink bij het Concertgebouworkest – met alleen maar Mahler: Das Lied von der Erde en de Vierde symfonie rechtstreeks op tv.

Bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest wordt het vooral een Mahler-seizoen: Gergjev dirigeert de Eerste symfonie, waarvoor hij eerder geen belangstelling kon opbrengen, en de Vierde symfonie. Mark Wigglesworth doet Das Lied von der Erde, Heinrich Schiff dirigeert Totenfeier, James Conlon de Vijfde symfonie, Jukka-Pekka Saraste de Zesde symfonie en Simon Rattle dirigeert de Rückert-Lieder.

De ZaterdagMatinee brengt 7 oktober het hoogstwaarschijnlijk laatste optreden van de jarenlang luid bejubelde Matinee-koningin Nelly Miricioiu in de opera Adriana Lecouvreur van Cilea. En sopraan Eva-Maria Westbroek, de ster van Lady Macbeth, zingt in Puccini’s La fanciulla del west. In zes concerten klinkt muziek van de in juni overleden componist György Ligeti.

Het tweede seizoen van het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam is zeer gevarieerd: eigentijdse en 20ste eeuwse muziek (Frank Zappa, Ton de Leeuw) maar ook Haydn en Schubert naast Pierre Boulez en Olivier Messiaen en de reprise van Im wunderschönen Monat Mai van Reinbert de Leeuw met actrice Barbara Sukowa. In oktober is er een festival rond de Russische componiste Sofia Goebaidoelina.

Voor het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg is dit het laatste seizoen voor het gebouw wordt verbouwd en uitgebreid. Het Muziekcentrum van de Omroep is vaste gast met De Vrijdag van Vredenburg, een concertserie die rechtstreeks is te beluisteren op de Radio 4. Jaap van Zweden leidt 22 september een Schumannconcert in het Schumannjaar 2006.

Door Kasper Jansen