Wat zie jij er lekker uit!

Het aantal alleenstaanden in Nederland groeit. Het aantal datingsites ook.

De ware vinden op het web valt echter niet mee, ondanks het grote aanbod.

Drie maanden geleden plaatste Inge Lamers (27) een contactadvertentie op datingsite Relatieplanet.nl. De oogst na twee dagen: ruim zestig reacties. „Zo’n 90 procent van de reacties was niet serieus, zoals ‘Wat kijk je leuk op de foto’. Een relatie heeft de advertentie nog niet opgeleverd, wel een danspartner.”

Inge Lamers is één van de ruim 500.000 actieve leden van Relatieplanet.nl. De datingsite claimt daarmee de grootste van Nederland te zijn. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat eenvijfde van alle alleenstaanden wel eens een datingsite bezoekt. En het aantal alleenstaanden groeit. Volgens het CBS telt Nederland er momenteel zo’n 2,5 miljoen. Tot 2035 komen daar nog eens een miljoen bij. In hoeverre zijn datingsites geschikt om (weer) een vaste partner te vinden?

Het aanbod van sites is in ieder geval groot. Bij de meeste van de ruim 150 datingsites in Nederland valt binnen een paar minuten een gratis profiel aan te maken. Vervolgens begint de zoektocht naar iemand die voldoet aan de gestelde criteria. Leden die betalen – de prijs varieert van 13,95 euro tot 29,95 euro per maand – hebben meer mogelijkheden, zoals het versturen van berichten en het bekijken van alle foto’s van andere leden.

Volgens Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is het moeilijk om niet te verdrinken in de hectiek van datingsites. „Nieuwe leden worden vaak overspoeld met reacties. Daarnaast leveren zoekopdrachten tientallen resultaten op. Doordat er zoveel te kiezen valt, lijkt een datingsite net een groot warenhuis. Probeer dan maar eens de ware te vinden.”

Het gevolg hiervan is volgens Vonk mensen al gauw wat oppervlakkig te werk gaan. Ze werken met verlanglijstjes en foto’s worden erg belangrijk. „En omdat ze beseffen dat die ander ook een hoop keus heeft, gaan ze hun best doen om leuker, mooier, slimmer of lolliger te zijn dan anderen. Het is moeilijk om jezelf te blijven op een datingsite”, zegt Vonk, die ook oprichtster is van Vonk Zelfbepaling, dat onder andere workshops voor singles verzorgt.

Inmiddels zijn er flink wat datingsites die zich richten op een kleinere doelgroep, zoals Farmdate.nl voor boeren en boerinnen en Vegadates.nl voor vegetariërs en veganisten. E-matching, een datingsite met 15.000 tot 20.000 actieve leden, richt zich op beter opgeleide singles die op zoek zijn naar een duurzame relatie. Nieuwe profielen worden streng gecontroleerd op taalgebruik. Profielen van mensen die naast hun huwelijk of relatie op zoek zijn naar iemand anders worden verwijderd.

Cijfers over het aantal mensen dat via E-Matching hun partner hebben leren kennen heeft directeur Jasper Jan de Konink niet. Wel heeft hij zijn partner via zijn eigen site leren kennen. „Meerdere afspraken leidden tot teleurstellingen, maar na een paar maanden heb ik mijn huidige vriendin leren kennen.”

Schrijver Karin Oost schreef een handleiding over internetdaten: Internetgerelateerd. How 2 date via internet. Voor dit boek testte ze zo’n vijftien datingsites en interviewde mensen over hun ervaringen met internetdating. Volgens Oost is het belangrijk om zo concreet mogelijk te zijn in een profiel. „Schrijf niet alleen dat je van boeken houdt, maar ook van wélke. Met een duidelijk profiel laat je goed zien wie je wel en niet naast je hebben wilt.” Daarnaast is het volgens Oost de kunst om niet te hoge verwachtingen te hebben van afspraken via datingsites. „In een café vind je ook niet gelijk de prins op het witte paard.”

Volgens Roos Vonk zijn die verwachtingen vaak wél hoog. „Het probleem is dat mensen vaak erg verlangen naar een relatie en dan al verliefd worden voordat ze de ander ontmoet hebben. Ze projecteren dan hun romantische idealen op die persoon. Daarom raad ik ook altijd aan om niet te lang te wachten met bellen. Daarmee wordt het gelijk ‘echt’ en dan weet je tenminste of je een fatsoenlijk gesprek kunt voeren.”

Lees op nrc.nl/media artikelen over datingsites die eerder in NRC Handelsblad verschenen.