Waanzinnige lichtgewicht

„Er zit geen slot op”, zei Harry Rutten van de afdeling marketing en communicatie van de fietsenfabrikant toen hij de fiets bij me thuis kwam afleveren. „Mensen kopen dit soort fietsen niet om ze ergens in een rek te stallen.” Er zat inderdaad geen slot op. „Maar de fiets is wel voorbereid voor een slot. Als mensen er perse één willen.” Harry wees naar de nokjes op de achtervork. Een slot monteren leek me een eitje. Hij demonstreerde nog hoe het stuur met een simpele handeling versteld kon worden, en liet me toen alleen met de ‘Lite City Full Carbon’ van Gazelle, waarvoor een adviesprijs van 1.899 euro gegeven wordt. Het leek me verstandig om in afwachting van de testrit de fiets in de garage te parkeren en goed af te sluiten (3 keer controleren).

Met de Lite line brengt Gazelle een aantal zeer lichte, comfortabele fietsen onder onze aandacht – tot 25 procent minder gewicht – waarvan de fabrikant zegt dat ze zich niet alleen als een vedertje laten berijden, maar ook erg handelbaar zijn, bijvoorbeeld bij het plaatsen op een autobagagedrager.

Voor de frames wordt gebruikgemaakt van een combinatie van aluminium (framebuizen) en carbon (voor- en achtervorken). Het exemplaar in de kluis van mijn garage is het enige type uit de serie met een frame volledig uit carbon. Carbon is de sterke kunstvezel – even sterk als staal – waarop de professionals, met of zonder verstoorde testosteronspiegel, hun wedstrijden betwisten.

En dan de testrit: ja, dit was typisch carbon. De eerste meters op de roze klinkerstraat leverde dat prachtige, gedempte en zeer diepe geluid op dat voor het gehoorsorgaan eigenlijk niet eens waarneembaar is, maar dat diep in de buikholte resoneert. Gitaar- en basspelers zullen de sensatie herkennen. De buik die tegen het instrument drukt is in principe doofstom, maar in de darmen vibreren de schoonste ritmes. Het mooie van carbon is dat het erg schokabsorberend werkt. De hoge, schelle tonen worden er als het ware uitgefilterd. Fietsen wordt zoetjes neuriën.

De Lite City Full Carbon trapte, zoals door Gazelle beloofd, als een veertje weg. In combinatie met de Shimano Nexus Premium goed gedoseerde 8-versnellingsnaaf heb je, als het op stijgingspercentages aankomt, volgens mij een bereik tot in de Ardennen. Voor de geoefende fietser acht ik de Vogezen niet uitgesloten. Ik testte de Lite City Full Carbon in het stuwwallenlandschap ten zuiden van Nijmegen. Ik moest er een aardig eind voor omfietsen. Langs de Maas trok ik naar het noorden, bij Gennep ging ik de rivier over, en iets voorbij Milsbeek wachtte de eerste kuitenbijter. Ik baadde in de groene oceaan van dat gebied. Een lang verhaal zal ik kort houden: deze fiets gedroeg zich als een racefiets – de categorie waar absoluut geen slot op hoort. Het frame en de voorvork zijn full carbon, in twaalf lagen gevlochten en geperst, terwijl de remkabels van de fiets zijn weggewerkt in het frame.

Het probleem met de Lite City Full Carbon is dat je er niet langzaam op kunt fietsen. Althans, mij lukte het niet. Hoewel ik niet eens een lycra koersbroek met ingenaaid zeemvel droeg, gaf ik gas als een wielrenner in topvorm. Op de terugweg kon ik nauwelijks de neiging onderdrukken zeer professioneel vanaf de fiets een lang spoor over het wegdek te plassen. Toen ik ook nog geveld werd door de klassieke ‘hongerklop’ was de vreugde compleet.

Het sterkte me alleen maar in de overtuiging dat dit echt een waanzinnige fiets is.

Peter Winnen